همانطور که ما انسان ها برای اطلاع از وضعیت جسمی و روحی خود، آزمایش می دهیم، چکاب می شویم و نتیجه تحلیل تست های انجام شده را به عنوان تحلیلی از وضعیت سلامتی مان در نظر میگیریم، کسب و کار ما نیز نیاز به تحلیل و بررسی دارد تا از سلامت حال و آینده آن باخبر شویم. . تا اگر برای بهبود اوضاع یا حل مشکلی موجود، نیاز به گرفتن تصمیماتی بود، به کمک نتیجه تحلیل ها، بتوانیم به بهترین شکل، آن را اتخاذ نماییم به همین دلیل است که به ابزارهای تحلیل کسب و کار نیاز داریم. که از جمله خدمات آژانس دیجیتال مارکتینگ فراگستر می باشد.
بدون کمک گرفتن از ابزار های تحلیل کسب و کار، نمی توان تضمینی برای حیات سازمان در طولانی مدت، ارائه داد. در این مقاله از مرکز بیزینس کوچینگ ایران ابتدا با هم میخوانیم که، تحلیل کسب و کار چیست و چطور کمک می کند تا بتوانیم داده ها را بهتر تحلیل کنیم، بهترین استراتژی ها و برنامه ها را برای کسب و کار خود تشخیص دهیم و بر این اساس اولویت بندی های مناسب برای کسب و کار خود را انجام دهیم. به این طریق به اهداف کاری خود نزدیک می شویم. به اهداف خود دست پیدا کنید. به همین دلیل، در ادامه مطالب گفته شده، بهترین ابزارهای تحلیل کسب و کار را به شما معرفی می کنیم.
تحلیل کسب و کار (Business Analysis)
تحلیل کسب و کار راهی ست برای برقراری رابطه بین ذی نفعان یک سازمان، که با هدف درک نیازها، سیاستها و عملکردهای کسب و کار انجام می شود. درک این موضوعات منجر به یافتن راهحلهایی می شود که سازمان را در رسیدن به اهدافش یاری می کند. با هر نوع سازمانی که رو به رو هستید، تجزیه و تحلیل کسب و کار نقشی حیاتی در آن دارد.
شناخت نیازمندیهای کسب و کار، انگاشت مستندات، شناسایی زمینههای بهبود فرایندها و تغییرات لازم برای سازمان، کمک به برنامه ریزی استراتژیک و تدوین سیاستهای مختلف که آینده ی بهتری برای سازمان رقم میزنند، همگی در گرو تحلیل درست کسب و کار هستند. دقیقا به همین جهت است که پوزیشن شغلی تحلیل گر کسب و کار، در کشورهای پیشرفته دنیا، نقش بسیار مهمی در سازمان ها به حساب می آیند.
تجزیه و تحلیل کسب و کار راهی جلوی پای سازمانها میگذارد تا با درک موقعیت فعلی بازار، مهارتهای استراتژیک و فنی خود را بهبود بخشیده و به کار گیرند. این امر موجب آن می شود تا در مقایسه با رقبا جایگاه خود را در بازار بهتر بشناسند. تحلیل کسب و کار ها جنبه های گوناگونی از جمله موارد زیر را داراست؛
- انجام مطالعات امکان سنجی
- برنامه ارزیابی و کاهش ریسک
- شناسایی و تعریف فرصتهای جدید کسب و کار
در مثالی واقعی از شرکت مایکروسافت که یکی از بهترین نمونههای کاربردی تحلیل کسبوکار است، دیدیم که؛
سال 2015، دفاتر گروههای مهندسی مایکروسافت به دلایلی مجبور به جابجایی به مسافت های دور از هم بودند. از طرفی این شرکت متوجه شد که برای بهبود عملکرد از طریق افزایش همکاری، نیاز به تعامل چهره به چهره بیشتری با کارکنان خود دارد. تیم تجزیه و تحلیل مایکروسافت پس از بررسی اطلاعات موجود، فرضیه ای با این مضمون مطرح کردکه اگر گروه 1200 نفره کارکنان از 5 دفتر به 4 دفتر منتقل شوند، می تواند همکاری بهتری بین کارمندان ایجاد کند. چرا که مسافت طی شده ی کارکنان برای جلسات را کاهش می دهد. این اقدام باعث صرفه جویی 100 ساعت کار در هفته و 520000 دلار پس انداز خالص از نظر زمان شد! به همین منظور می توان گفت:
تحلیل کسب و کار در جهت رفع مشکلات سازمان ها و راهی برای پیشروی های بعدی سازمان هستند.
سوالی که در این بخش ممکن است ذهن تان را درگیر کرده باشد، چگونگی انجام این تحلیل هاست. می دانیم که امروز، در عصر فزونی اطلاعات یا Big Data به سر می بریم. تحلیل وضعیت داخل و بخصوص خارج سازمان با کمک روش های سنتی، بسیار دشوار به نظر می رسند که البته حق باشماست. در حال حاضر در جهان، بخش اعظمی از تحلیل های صورت گرفته برای کسب و کار های مختلف به یاری نرم افزار های هوشمند موجود صورت گرفته اند. در ادامه به معرفی بهترین نرم افزار ها می پردازیم.
برترین ابزارهای تحلیل کسب و کار
کسبوکار های امروزی یا باید همگام با تکنولوژی پیشرفت کنند و یا ناچار آینده ی دور و درازی برای سازمانشان متصور نشوند. سرعت پیشرفت های تکنولوژیکی چنان بالاست که برای مهار این اسب سریع نیازمند روش های جدیدی از مدیریت و کنترل هستیم. همینطور با افزایش داده ها در سازمان، برای تفکیک و تجزیه تحلیل شان، به ابزار هایی نیاز داریم که در حداقل زمان ممکن، بیشترین کاربرد را برایمان داشته باشند. برای رفع این مسائل، دنیای بیزینس، هوش تجاری (BI) که فرایندی تکنولوژی محور برای تحلیل کسب و کار، دادهها و ارائهی اطلاعات کاربردی است، را به ما معرفی می کند. این فرایند به مدیران و کارآفرینان کمک می کند تا میکند آگاهانه تصمیم بگیرند.
تفکیک و پردازش دادههای دریافتی از سیستمهای درونسازمانی و منابع خارجی بخشی از فرایند هوش تجاری و استفاده از ابزارهای تحلیل کسب و کار است. پس از دریافت داده ها، می بایست این دادهها برای تحلیل و بررسی آماده شوند، دستوراتی بر روی آنها اعمال شود و در آخر به صورت مصور و در قالب گزارش ارائه شوند. آنچه در این مسیر انجام میشود، عمیقا به فرایند تصمیمگیری و برنامهریزی کمک میکند. نرمافزارهای هوش تجاری (Business intelligence software) راهی ساده و آسان برای استخراج و تحلیل حجم گستردهای از دادهها با سرعت و کیفیت بالا هستند. در ادامه این بخش به سراغ دو نمونه از بهترین نرم افزارهای تحلیلی بازاریابی و فروش رفته ایم.
بهترین نرم افزارهای هوش تجاری در سال ۲۰۲2 (ابزارهای تحلیل کسب و کار)
نرم افزار Domo
این نرم افزار یکی از نرمافزارهای هوش تجاری است که قابلیت آن را دارد تا تمام افراد، دادهها و سیستمها را بهصورت دیجیتالی به یکدیگر متصل کند. با استفاده از Domo همکاری در فعالیت های تیمی افزایش می یابند، قدرت تحلیل و تصمیمگیری صحیح و در نتیجه کارایی سازمان بالا برمیرود.
این نرم افزار هم برای شرکتهای بزرگ مناسب و هم برای شرکتهای متوسط و کوچک مناسب است، زیرا که آنالیزهایی در سطوح کوچک و در سطوح کلان، هردو انجام داده و به این طریق به سازمانها کمک میکند تا هم به دانشی عمیق نسبت به شاخصهای تجاری کسب و کار دست یابند و هم مسائل خود را به طرق هوشمندانه تری حل کنند.
مزایای نرمافزار Domo
- ارائه اطلاعات گرداوری شده از منابع مختلف آنلاین و درونسازمانی را در یک پایگاه داده مشخص
- ابزارهای جستجوی پیشرفته و قابلیت دسترسی
- قابلیت سفارشیسازی داشبوردها و هشدارها
- بهبود همکاریهای سازمانی
- اتخاذ تصمیمات بر اساس دادهها
- مدیریت کارکنان
- دسترسی آسان از طریق گوشی موبایل
معایب نرم افزار DOMO
- این نرمافزار فقط بهصورت ابری (Cloud) ارائه میشود. به همین دلیل امکان آنالیز آفلاین را ندارد. این موضوع ممکن است در فرایند آنالیز کلان دادهها و استفاده از ابزارهای تحلیل کسب و کار مشکل ایجاد کند.
- فرایند یادگیری این نرمافزار کمی زمانبر و دشوار است و به دانش فنی بالا و نیروهای متخصص نیاز دارد.
نرم افزار Microsoft Power BI
نرم افزار Microsoft Power BI یکی دیگر از بهترین نرم افزارهای هوش تجاری است که توسط شرکت نام آشنای مایکروسافت ارائه شده است. به کمک این امکان تجزیهوتحلیل بصری و دریافت دادهها و گزارشهای تعاملی را دارید. سپس می توانید نتیجه ی تحلیل کسب و کار خود را نیز با دیگران به اشتراک بگذارید. رابط کاربری سادهی این نرمافزار از ویژگی های مثبت آن محسوب شده ، کمک می کند به منابع مختلفی از دادهها متصل شده و داشبورد و گزارش خودتان را بسازید. بهعلاوه نسخهی موبایلی این نرمافزار نیز، کاربری آسانی دارد.
مزایای نرمافزار هوش تجاری Microsoft Power BI
- دسترسی همهجانبه به دادهها
- گزارشهای بصری کامل و جامع
- سهولت در استفاده
- قابلیت ایجاد همکاری بین بخشهای مختلف سازمان
- دسترسی سریع و امنیت بالا
- نسخه رایگان
- ارائه پلنهای مختلف متناسب با هزینهی های مختلف
- ارائه داشبوردها و گزارشهای پیشساخته یا سفارشی
- پشتیبانی از اندروید و iOS
- کارکرد هم روی سرورها داخلی و هم در فضای ابری
معایب نرم افزار Microsoft Power BI
- مصورسازی کمتر در مقایسه با سایر نرمافزارهای هوش تجاری
- کار با دادههای کلان دادهها در این نرمافزار نسبتاً دشوار می نماید
جمع بندی ابزارهای تحلیل کسب و کار
تجزیه و تحلیل کسب و کار یعنی نحوه فعالیت سازمانها به صورت داخلی و در صنعت، به گونه ای تعیین شود که بتوان توانایی های بالقوه سازمان را شناسایی کرد. به علاوه، به سازمان کمک کند تا اهداف سازمانی را تعیین و استراتژیهایی که سازمان باید برای دستیابی به اهداف خود دنبال کند را شناسایی نماید.
دونمونه از نرمافزارهای معرفی شده در این مقاله، از بهترین نرم افزارهای ابزارهای تحلیل کسب و کار در جهان هستندکه برای سرعت بخشیدن به استخراج اطلاعات از دادههای عظیمی که امروزه تولید میشوند ضرورت، طراحی و تولید شدند. نرم افزارهای هوش تجاری به کسب کارها کمک می کند دادهها را جمع آوری، تحلیل و به گزارش های کاربردی منتج کنید. در نتیجه کارایی و اثربخشی تحلیل در سازمان افزایش مییابد. اگر تجربه استفاده از نرم های تحلیل کسب وکار را دارید، خوشحال می شویم، تجربه تان را با ما در میان بگذارید.