گیمیفیکیشن تکنیکی است که طراحان برای وارد کردن عناصر گیم پلی در تنظیمات غیربازی از آن استفاده می کنند. این تکنیک می تواند تعامل کاربر با یک محصول یا خدمات را افزایش دهد. طراحان با قرار دادن ویژگی های سرگرم کننده مناسب مانند تابلوهای امتیازات و نشان ها در یک سیستم موجود، از انگیزه های درونی کاربران استفاده می کنند تا از استفاده بیشتر از آن لذت ببرن
جذابیت گیمیفیکیشن در طراحی تجربه کاربری
تقریبا در بالا به شما گفتیم که گیمیفیکیشن چیست، این تکنیکی قدرتمند برای افزایش تعامل با کاربران است. حال می خواهیم با جذابیت های این تکنیک شما را هر چه بیشتر با آن آشنا سازیم.
گیمیفیکیشن به دلایل مختلفی ابزاری قدرتمند برای افزایش تعامل کاربران به شمار می رود. گیمیفیکیشن در مورد تبدیل رابط کاربری به بازی نیست. شما از گیمیفیکیشن برای تزریق عناصر سرگرم کننده به برنامه ها و سیستم هایی فاقد فوریت یا ارتباط برای کاربران باشند، استفاده می کنید.
اگر بتوانید گیمیفیکیشن را به درستی پیاده سازی نمایید، کاربران را تشویق می کنید تا به اهداف خود دست یابند. همچنین می توانید با گیمیفیکیشن برای غلبه بر ارتباطات منفی با سیستم و وظایفی که باید انجام دهند، کمک کنید. پویایی هایی که طراحان در گیمیفیکیشن موفق به کار می برند، به عنوان انگیزه درونی مؤثر عمل می کند. این بدان معناست که کاربران به دلیل تمایل خود با سیستم درگیر می شوند.
برای مثالFoursquare/Swarm کاربران را پس از بازدیدهای زیاد به مدیران مؤسسات معرفی می کند و آنها را قادر می سازد تا در حین لذت بردن از وعده های غذایی، خرید، تماشای فیلم ها و … برای جایگاه برتر رقابت کنند.
برای الهام بخشیدن به کاربران با معرفی گیمیفیکیشن در یک سیستم موجود، باید گیم پلی و ساختار قوانین و اهداف را برای کارهای جدی یا پیش پا افتاده اعمال کنید. شما می توانید سیستمها را به روش های مختلفی بازی سازی نمایید. برای انجام این کار از شمارش معکوس گرفته تا تشویق برای انجام x درصد از یک کار بهره بگیرید. مردم از تعامل و ارضای کنجکاوی خود لذت می برند؛ بنابراین گاهی اوقات می توانید از یک عنصر اجتماعی مناسب برای افزایش تعامل آنها استفاده نمایید.
چالش برای طراحان
در بالا به شما گفتیم که گیمیفیکیشن چیست، حال می خواهیم به چالش های گیمیفیکیشن بپردازیم. بهتر است بدانید علی رغم اهمیت گیمیفیکیشن، این تکنیک بسیار دشوار است.
شما باید تعادل محتاطانه ای بین عامل سرگرمی و لحن موضوع ایجاد نمایید. ضمن اینکه باید گیم پلی و جوایز را دقیقاً برای کاربران تنظیم کنید. با این حال باید بدانید که ماهیت جوایز را بر اساس محیط شرکتی خود انتخاب نمایید. اگر ماهیت جوایز تعیین شده مانند جایزه ای که برای برنامه ای مناسب است که دوستان در آن رقابت می کنند، باشد. بدون شک با محیط شرکتی که رویکردهای ظریف تری را ترجیح می دهد، همخوانی نخواهد داشت. به طور کلی شما باید بدانید که چه نیازهایی را باید در گیمیفیکیشن برطرف نمایید. این نیازها شامل موارد زیر می شوند:
- Autonomy
اقدامات کاربران باید داوطلبانه باشد. شما نباید آنها را وادار کنید تا رفتارهای دلخواه شما را اتخاذ کنند. بلکه شما باید بدانید عناصر و تغییرات ظریفی وارد نمایید و به آن ها برای کنترل بر تجربه خودشان کمک کنید.
- Relatedness
کاربران باید احساس کنند که برند شما به آنچه برای آنها اهمیت دارد، اهمیت می دهد. سفارشی کردن محتوا و لحن محتوا برای تقویت وفاداری مشتریان بسیار مفید خواهد بود.
- Competence
این نیاز مربوط به استقلال است، این نیاز به راحت نگه داشتن کاربران مربوط می شود. ضمن اینکه شایستگی به مشتریان کمک می کند که مشتریان شما را کشف کرده و احساس سردرگمی یا گیجی نداشته باشند.
مشکلات اصلی گیمیفیکیشن چیست؟
شما در مطالب فوق با گیمیفیکیشن و اهمیت این تکنیک آشنا شدید. حال باید بدانید که مشکلات اصلی این تکنیک در چیست. به طور کلی مشکلات گیمیفیکیشن شامل موارد زیر می شود:
- Manipulation
گیمیفیکیشن در مورد انگیزه دادن به کاربران از طریق فعال کردن آنها برای سرگرم کردن است، نه فریب دادن آنها برای انجام کارها.
- Building a Game
اگر در ویژگی های بازی زیاده روی کنید، در هدف تشویق کاربران برای انجام وظایف دنیای واقعی شکست خواهید خورد.
- Magic Paint
کیفیت سیستم شما باید در حد قابل قبولی باشد، در صورت پایین بودن کیفیت سیستم گیمیفیکیشن نمیتواند آن را به موفقیت برساند.
نحوه ایجاد یک گیمیفیکیشن
برای اینکه گیمیفیکیشن به درستی انجام شود، شناخت کاربران و اینکه دقیقاً چگونه باید هدف طراحی گیمیفی شده شما را در هر مرحله انجام دهند، حیاتی است. همچنین باید بدانید که انگیزه ها بر اساس وظیفه، هدف و بازیکن متفاوت خواهد بود. به همین ترتیب مکانیک گیمیفیکیشن باید برای کاربران مناسب باشد؛ بنابراین وقتی انتخاب می کنید که تابلوی امتیازات، سیستم امتیازدهی، رویکرد مبتنی بر رابطه، نشان ها و… را پیاده سازی کنید، باید با وارد کردن مکانیزم های گیمیفیکیشن مناسب، تجربه را از دیدگاه کاربران بازیکنان افزایش دهید.
در ابتدا تحقیقات UX را انجام دهید تا مشخص کنید که بازیکنان چه کسانی هستند و آنها جهان خود را چگونه می بینند. برای مثال باید بدانید آیا محیط کاری آنها برای تجربه چالش محور با امتیاز، جوایز و رقابت مناسب است؟ یا در مورد محدودیت زمانی برای تکمیل وظایف خسته کننده و آموزش الکترونیکی اجباری شرایط چگونه خواهد بود؟ یا آیا ممکن است تکنیک های به کار برده شده خصمانه به نظر برسند و برخی از کاربران را بی انگیزه کنند؟ آیا یک رویکرد محتاطانه تر با عناصر سفر اکتشافی و نشانگرهای موفقیت شخصی خصوصی بهتر است؟
به طور کلی می توانید پرسوناهایی ایجاد کنید تا به درک در مورد انواع بازیکنان احتمالی دست یابید. همچنین می توانید سیستمی تنظیم نمایید که برای برای همه ذینفعان درگیر مناسب باشد. به یاد داشته باشید که طراحی خود را برای نظارت بر اثربخشی آن در تقویت تعامل کاربر ارزیابی کنید. انجام تست قابلیت استفاده در این مرحله بسیار ارزشمند خواهد بود.
جمع بندی
در این مطلب ما سعی کردیم به شما بگوییم گیمیفیکیشن چیست، در پایان ذکر این نکته ضروری خواهد بود که یک پروژه موفق پروژه ای است که هر دو جنبه را پوشش می دهد. یعنی افزایش تعامل از طریق فعالیت های لذت بخش و برآورد تصویر بزرگتر از هدف اصلی طراحی. به یاد داشته باشید گیمیفیکیشن تجربه ای است که باید آن را با دقت در یک سیستم موجود تزریق کنید، این به هیچ عنوان یک ویژگی برای وارد کردن در سیستم نیست.
منبع1