کسب و کار بازرگانی

قوانین واردات کالا

ترخیص کالا از گمرک فرآیند اخذ مجوز برای ورود یا صادرات کالا از گمرکات کشور است. به عبارت دیگر، ترخیص کالا انجام هر کاری است که برای اطمینان از ترخیص کالا از منابع رسمی یا خارج از آن و در دسترس بودن صاحب کالا یا خریدار محصول لازم است. این فرآیند ورود و خروج ارز و کنترل قاچاق کالا را کنترل می کند. ترخیص کالا امری تخصصی است و بر اساس قوانین و مقررات اجرایی گمرکی که دائماً در حال تغییر است، چنانچه تاجر یا ترخیص کالا اطلاعات کافی و به روز نداشته باشد، متحمل خسارات سنگین و بعضاً غیرقابل جبرانی خواهد شد. تاجری که محصولی را برای صادرات یا واردات در گمرک وارد می کند، برای دریافت مجوز واردات یا صادرات محصول باید مراحل مشخص آن را طی کند. با توجه به پیچیدگی فرآیند ترخیص کالا از گمرک، استفاده از ترخیص کار کالا با تجربه توصیه می شود. ترخیص کالا از گمرک یعنی شخص حقیقی یا حقوقی که با مجوز رسمی از طرف صاحب کالا و در ازای عقد قرارداد کتبی یا شفاهی کالا را ترخیص می کند. در واقع ترخیص کالا نماینده یا وکیل صاحب کالا در زمینه ترخیص کالا از گمرک است. به ترخیص کالا از گمرک «حق العملکار » نیز گفته می شود.

دانستن تمامی قوانین و مقررات جابجایی کالاهای وارداتی یا به عبارتی آگاهی از نحوه انجام مراحل ترخیص کالا از گمرک می تواند برای هر تاجری مهم و مفید باشد. اما با توجه به مشغله کاری مردم، بهتر است برای انجام کلیه مراحل ترخیص کالا، این کار را به شرکت های فعال در این زمینه بسپارید و همواره از این شرکت ها برای انجام امور مربوط به ترخیص کالاهای تجاری شما از گمرک از تجربیات آنها در این زمینه بهره مند شوید.

در واقع شرکت های فعال در زمینه ترخیص کالا از گمرک علاوه بر اطلاع از تمامی قوانین و رویه های انجام این کار، در چندین نوبت در مرزهای مختلف و در خصوص جابجایی انواع کالا اقدام به انجام این کار نموده اند. در نتیجه تجربه کافی در این زمینه دارند. بنابراین با سپردن فرآیند ترخیص کالاهای حرفه ای خود از گمرک به این شرکت ها، نه تنها در زمان صرفه جویی می کنید، بلکه از پرداخت هزینه های سنگین و غیر ضروری نیز خودداری می کنید.

آگهی

قوانین واردات کالا

آشنایی با مراحل ترخیص کالا از گمرک

همانطور که گفته شد فرآیند واردات کالا به کشورهای مختلف یک فعالیت اقتصادی مهم است که هر تاجر موفقی باید با آن آشنا باشد چرا که کوچکترین بی توجهی باعث می شود کالای وارداتی شما قاچاق شناخته شود و در نتیجه عواقبی برای کسب و کار شما تاسف بار به دنبال خواهد داشت.

در واقع تشریفات ترخیص کالا از گمرک امری مهم و خطرناک در حوزه تجارت بین الملل است و تجار و بازرگانان فعال در عرصه بین المللی باید با قوانین و مقررات مربوطه آشنا باشند. شناخت کامل فرآیند ترخیص کالا از گمرک، باعث می شود تا روند جابجایی کالا در سریع ترین زمان ممکن و به بهترین شکل ممکن انجام شود. به همین منظور در این قسمت از مقاله سعی داریم شما را با مراحل اصلی و مهم فرآیند ترخیص کالا از گمرک آشنا کنیم.

به طور کلی مراحل ترخیص کالا از گمرک را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

  • فرم و لیست بسته بندی را دریافت کنید
  • اخذ مجوز ثبت سفارش تجارت
  • بیمه بار، هماهنگی بازرسی مبدا و مقصد
  • ارائه پرونده برای تخصیص ارز و حواله بانکی
  • ارتباط با شرکت حمل و نقل بین المللی
  • دریافت اسناد حمل و نقل از شرکت های حمل و نقل بین المللی
  • مدارک و پرونده کامل
  • راه اندازی پروژه برج گزارش
  • بررسی و تایید توسط کارشناس فنی گمرک و تجارت
  • چرخه اظهارنامه واردات

حمل یکسره یعنی چه؟

  به زبان ساده حمل و نقل یک سره در فرآیند ترخیص کالا به معنای ورود و تحویل کالا بدون تخلیه و تحویل کالا در گمرک ورودی است. در واقع، طبق قانون واردات در ترانزیت ورودی، کالا بدون تخلیه یا تحویل به گمرک ورودی به کشور وارد شده و به گمرک مقصد یا انبار واردکننده منتقل می‌شود. لازم به ذکر است که در قانون جدید امور گمرکی، حمل یکسره رویه گمرکی محسوب نمی شود.

تفاوت بین حمل و نقل یک سره و حمل و نقل داخلی

به طور کلی در فرآیند ترخیص کالا، ترانزیت داخلی به انتقال کالا بین دو گمرک داخلی یک کشور اطلاق می شود، اما ترانزیت داخلی با حمل یکسره چه تفاوتی دارد؟

آگهی

در حمل و نقل یک سره کالا پس از خروج از گمرک در مبدأ باید با همان وضعیت مندرج در بارنامه به گمرک مقصد یا انبار واردکننده تحویل داده شود. به همین دلیل کالا در گمرک کشور مقصد تخلیه و با صدور مجوز ترانزیت داخلی یا بررسی کارنه به گمرک مقصد یا انبار واردکننده حمل می شود. در هنگام ترانزیت داخلی، کالا در گمرک ورودی تخلیه و برگه انبار برای این منظور صادر می شود و برای انتقال به گمرک مقصد، صاحب کالا باید به گمرک ورودی جهت تکمیل تشریفات اداری رویه های حمل و نقل داخلی گمرک مراجعه کند.

اظهارنامه حمل و نقل یک سره

به طور معمول در روش حمل و نقل یک طرفه و ترانزیت داخلی، فرآیند ترانزیت کالا با استفاده از TIR Carnet انجام می شود. البته در برخی موارد درخواست فرم اظهارنامه ترانزیت داخلی و تکمیل مدارک انتقال در یک محموله ضروری است.

منبع: https://kamyartarkhis.ir/

آگهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا