چگونه یک محتوای بدون نقص بنویسیم؟
در پایان این مقاله، آموزش محتوا نویسی شما قادر خواهید بود تا یک محتوای بدون نقص برای سایت خود تولید نمایید.
آموزش تولید محتوا همواره مهترین مبحث در مباحث سئو سایت بوده و از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.
این آموزش برای یک محتوا نویسی حرفه ای می باشد. که از صفر تا صد را به شما آموزش خواهد داد.
اهمیت محتوا نویسی در تمامی فضاها
نوشتن محتوا نه تنها در سایت ها بلکه در فضای مجازی مثل محتوا نویسی در اینستاگرام و یا حتی در کلیه بخش های تبلیغاتی مهم می باشد.
ما در اینجا قصد داریم اصول صحیح نوشتن محتوا در سایت مطابق با استانداردهای سئو را به شما آموزش دهیم.
با این آموزش می توانید محتوا نویسی در منزل را هم اگر حتی چیزی نمی دانستید انجام دهید.
خودتان دست به کار شوید.
شاید شما هم مانند خیلی از مدیران وب سایت به دنبال استخدام محتوا نویس برای سایت کسب و کار خود باشید.
اما چرا خودتان دست به کار نمیشوید؟ شما میتوانید در طول این آموزش محتوا نویسی اصول کامل یک محتوای عالی را بیاموزید.
و اگر هم فرصت نوشت را ندارید حداقل یک محتوای درست را از نادرست می توانید تشخیص دهید. پس در ادامه با ما همراه باشید.
نوشتن محتوا در 30 قدم
برا اینکه در این مقاله آموزش محتوا نویسی را به صورت ساده و روان و کامل یاد بگیرید.
و بطور کامل بدانید محتوا نویسی چیست ؟ و چگونه محتوای عالی بنویسیم ؟
با ما در 30 قدم یا مرحله محتوا نویسی همراه باشید.
سر تیتر ها
پیشنهاد میکنیم تا انتهای مقاله تمامی مطالب را به ترتیب بخوانید در غیر این صورت میتوانید با کلیک بر روی هر مطلب به قسمت مربوط به آن آموزش هدایت شوید.
- انتخاب مناسب کلمه کلیدی
- یافتن کلید واژه های جستجوی مرتبط
- نوشتن کلمات کلیدی LSI
- عنوان مقاله و تگ H1
- طول محتوا
- تگ های H2 تا H5
- سئو خوانایی
- زبان نوشتاری
- برجستگی کلمات
- چگالی کلمه کلیدی
- تراکم کلمه کلیدی
- طول سطر ها
- 150 کلمه اول
- ترتیب تگ ها
- استفاده از عکس
- کپی عکس
- سئو عکس
- جدول
- اینفوگرافی
- ویدئو
- پادکست
- جستجوی صوتی
- پرسش و پاسخ
- سطح خوانایی کاربران
- لینک دهی داخلی
- لینک خروجی
- url محتوا
- عنوان سئو
- توضیحات سئو
- ویراستاران انسانی
نوشتن محتوای متنی برای سایت کسب و کار ها به جهت بالابردن رتبه کلمات کلیدی در موتورهای جستجو را محتوا نویسی و یا تولید محتوا می گویند.
انتخاب کلمه کلیدی مناسب تا رعایت اصول سئو و کاربر پسند بودند جزء 30 نکته مهم در محتوا نویسی می باشند که در این مقاله کامل به توضیح آن ها پرداختیم.
بدون شک مهمترین نکته جهت افزایش رتبه سایت نوشتن محتوای اصولی برای سایت می باشد. از این رو محتوا نویسی تاثیر بسیار مهمی در سئو سایت دارد.
خیر ، برای نوشتن و تولید یک محتوای استاندارد فقط کافیست این 30 نکات اصلی آن را رعایت کنیم.
خیر ، برای نوشتن و تولید یک محتوای استاندارد فقط کافیست این 30 نکات اصلی آن را رعایت کنیم.
هزینه نوشتن محتوا بر اساس تعداد کلمات محاسبه میشود. البته فاکتورهایی دیگری مانند تالیفی بودن محتوا و یا ترجمه ای بودن محتوا نیز در این محاسبه موثر می باشد.
هزینه نوشتن محتوا بر اساس تعداد کلمات محاسبه میشود. البته فاکتورهایی دیگری مانند تالیفی بودن محتوا و یا ترجمه ای بودن محتوا نیز در این محاسبه موثر می باشد.
تعرفه محتوا نویسی به ازای هر کلمه 45 تومان می باشد. البته این قیمت پایه تولید محتواست و فاکتورهایی مانند تعداد کلمات بر هزینه محتوانویسی تاثیر می گذارد.
جهت سفارش تولید محتوا به بخش سرویس ها میتوانید مراجعه نمایید. و یا جهت ثبت سفارش سریع تولید محتوا کلیک کنید.
بله ، شما قادر هستید در هر مکانی اقدام به محتوا نویسی نمایید.
جهت استخدام به عنوان محتوا نویس ابتدا چند محتوا با توجه به اصول گفته به صورت تمرینی خودتان بنویسید. سپس میتوانید با تماس با ما جهت همکاری و استخدام اقدام نمایید.
میزان درآمد محتوا نویسی به تعداد کلماتی که در روز مینویسید بستگی دارد. و میتواند تا ماهیانه به 10 میلیون تومان نیز برسد.
برای محتوا نویسی فقط با تلفن همراه خود و دسترسی به اینترنت نیز میتوانید تولید محتوا نمایید. و نیاز به ابزار خاصی مانند لپ تاپ یا کامپیوتر ندارید.
بله ، محتوا نویسی شغلیست که همواره بیزینس ها و کسب و کارهای در محیط دیجیتال به آن نیاز دارند.
با توجه به رشد روز افزون محیط دیجیتال، محتوا نویسی هم روز به روز در حال توسعه می باشد. و تقاضا برای آن صورت مرتب در حال زیاد شدن میباشد. در نتیجه محتوا نویسی آینده شغلی بسیار خوبی دارد.
انتخاب مناسب کلمه کلیدی
قبل از آنکه دست به کار شوید و شروع به نوشتن محتوا کنید نیاز به یک کلمه کلیدی مناسب برای مقاله خود دارید.
یافتن کلمه کلیدی مناسب نیازمند به تحقیق کلید واژه ها با توجه به استراتژی سئو سایت شما می باشد. که در مورد آن در آموزش سئو داخلی سایت صحبت خواهیم نمود.
اما در آموزش محتوا نویسی ذکر همین نکته که انتخاب کلمه کلیدی مناسب نقش بسیار مهمی در دیده شدن مقاله شما دارد کفایت میکند.
یافتن کلید واژه های جستجوی مرتبط
قدم بعدی که قبل از نوشتن محتوا برمیداریم یافتن کلید واژه های جستجوی مرتبل گوگل میباشد
به سادگی میتوانید کلمه کلیدی خود را در گوگل جستجو نمایید و در انتهای صفحه جستجو 8 کلمه کلیدی مرتبطی که پیشنهاد شد را مشاهده نمایید.
البته میتوانید هر کدام از آن کلمات را مجدد کلیک کرده و دوباره جستجوی مرتبط با آنها را مشاهده نمایید.
آنها را جایی مینویسیم تا در محتوایی که قرار است بنویسیم از آن ها هم استفاده کنیم.
دقت کنید کلید واژه هایی که به نام برند دیگری اشاره میکنند یا با موضوع محتوای شما همخوانی ندارد را حذف نمایید.
نوشتن این مکطالب هم در محتوا موجب میشود موتور جستجو محتوای شما را کاملتر ببیند.
نوشتن کلمات کلیدی LSI
در مورد کلمه کلیدی LSI قبلا به طور مفصل توضیح داده بودیم. در آموزش محتوا نویسی اشاره کوچکی به آن خواهیم داشت
LSI مخفف کلمه Latent Semantic Indexing به معنی فهرست بندی معنایی نهفته کلمات می باشد.
این نوع کلید واژه ها به کلمات هم معنی با کلمه کلیدی اصلی اشاره دارند.
ما باید به لیست کلمات قبلی خود کلمات هم معنی با کلید واژه اصلی را هم اضافه کنیم
به طور مثال آموزش نوشتن مقاله با کلمه آموزش محتوا نویسی هم معنی می باشد.
هم چنین هر کلمه ای که به نوعی ارتباط با کلمه کلیدی اصلی دارد را هم میتوانیم اضافه کنیم.
مثلا نوشتن محتوا با موبایل و یا کیبورد چون جز ابزار این کار محسوب میشود.
عنوان مقاله و تگ H1
بعد از مراحل بالا در قدم چهارم باید یک عنوان خوب برای مقاله خود بنویسیم.
شروط داشتن یک عنوان مناسب مقاله کدامند؟
- عنوان تکراری به هیچ وجه تکراری نباشد.
- کلمه کلیدی اصلی در عنوان بکار برده شود.
- عنوان خیلی بلند نباشد.
- از عناوین چالشی در حد امکان استفاده شود.
در ووردپرس عنوان مقاله را هنگام نمایش همان تگ H1 نمایش میدهد.
طول محتوا
هر مقدار طول محتوا شما زیاد باشد بهتر می باشد. البته سعی کنید از 3000 کلمه فراتر نرود.
مثلا همین مقاله آموزش محتوا نویسی دارای طول بلندی میباشد. و یک محتوا آسمان خراش محسوب میگردد.
از اینگونه محتوا ها سعی کنید در سایت خود استفاده نمایید. اما دقت کنید کمیت محتوا آن را از کیفیت نیندازد.
میزان تعداد کلمات یک محتوا
تگ های H2 تا H5
در محتوای خود از تیتر های مختلف استفاده نمایید. اما نکات زیر را رعایت کنید.
- این تگ ها دقیقا کلمه کلیدی اصلی نباشند.
- دقیقا عین عنوان مقاله نباشند.
- سعی کنید از کلمات مشابه و یا هم معنی با کلیدواژه اصلی استفاده نمایید.
سئو خوانایی
منظور از سئو خوانایی رعایت دستور زبان و نگارش آن می باشد که در محتوا نویسی بسیار مهم می باشد.
امروزه گوگل به لطف ابزارهایی که در اختیار کاربران خود گذاشته میتواند در زبان انگلیسی دستور زبان صحیح یا نادرست را هم تشخیص بدهد.
در زبان فارسی غلط های املایی را کاملا متوجه میشود. همانطور که اگر کلمه ای را با غطل املایی سرچ نمایید آن را درک میکند.
پس دقت کنید در نوشتن مقاله خود غلط املایی نداشته باشید.
زبان نوشتاری
هشتمین نکته در آموزش محتوا نویسی رعایت نمودن زبان نوشتاری می باشد.
یک مقاله خوب باید به زبان کاربران نوشته شود. منظور ساده بودن و درک راحت آن می باشد.
بغیر از چند استثنا اکثر مخاطبین یک نوشته عموم مردم می باشند. پس نباید به صورت خیلی تخصصی مسائل را بیان کرد.
شما فرض کنید که یک نوجوان قصد خواندن مقاله شما را دارد به چه صورت مینویسید؟
بله ! خیلی ساده و مفهومی و قابل درک
تاثیر ساده بودن نوشتار
یک نوشته باید برای عموم مردم قابل درک باشد
برجستگی کلمات
سعی کنید کلیدواژه اصلی خود در متن یا مرتبط با آن را به نوعی برجسته نمایید.
مثلا از تگ strong و یا تگ mark استفاده نمایید.
یا حتی می توانید به رنگ دیگر این کلمات را بنویسید.
اینکار موجب میشود تا ربات های خزنده گوگل تفاوت این کلمات را درک کرده کنند و نتیج بهتری کسب شود.
چگالی کلمات کلیدی
قدم دهم در آموزش محتوا نویسی رعایت نمودن چگالی کلمه کلیدی می باشد.
چگالی کلمه کلیدی اصلی شما بهتر است چیزی بین 1.5 تا 2 درصد باشد.
یعنی اگر یک محتوای 1000 کلمه ای دارید 15 بار و نهایتن 20 بار کلیدواژه اصلی خود را تکرار نمایید.
در ازای آن میتوانید کلمات مرتبط و LSI را تکرار کنید.
تراکم کلمه کلیدی
رعایت نمودن چگالی به تنهایی کفایت نمیکند و شما باید تراکم کلمات کلیدی را هم به درستی ایجاد نمایید.
به این معنا که از کلیدواژه اصلی خود در نقاط مختلف محتوای خود استفاده نمایید. و آن را در مقاله به درستی پخش نمایید.
طول سطر ها
سعی کنید طول خطوطی که مینویسید خیلی بلند نباشد.
از سطر های کوتاه تری در محتوای خود استفاده نمایید.
رعایت نمودن طول سطر ها موجب ایندکس بهتر و دقیقتر محتوای شما در موتورهای جستجو خواهد شد.
همچنین استفاده از جملات کوتاه موجب می شود تا کاربر از خواندن نوشته خسته نشود.
هنگام استفاده از جملات کوتاه در متن وبسایت به مفهومی بودن آن دقت کنید.
همچنین از افعال و وسخنان تکراری پرهیز نمایید.
سطر ها با همدیگر ارتباط داشته باشند به طوری که خواننده را در طول خواندن متوقف نسازد.
150 کلمه اول
150 کلمه اولی که در محتوا مینویسی همواره اهمیت دارد چون ربات های گوگل به صورت مرحله ای صفحه شما را ایندکس می نمایند.
و شما در آن از کلمه کلیدی اصلی و همچنین مرتبط میتوانید استفاده نمایید.
با اینکار زودتر در نتایج جستجو با توجه به کلید واژه خود دیده میشوید.
مثلا ما در همین محتوا در 150 کلمه اول از کلمه آموزش محتوا نویسی و همچنین آموزش تولید محتوا استفاده نمودیم.
ترتیب تگ ها
قبلا به شما گفتیم که سعی کنید از تمامی تگ ها استفاده نمایید.
اما نحوه استفاده از آن هم بسیار مهم می باشد. تگ ها با توجه به ارزش موضوع انتخاب شوند.
اگر عنوانی زیر مجموعه عنوان دیگر میباشد نوع استفاده از تگ عناوین هم به همان شکل رعایت شود.
استفاده از عکس
چرا استفاده از عکس در محتوا مهم میباشد؟
- مخاطبین ما بیشتر دیداری هستند تا نوشتاری
- عکس ها مناسب خود موضوع مقاله را بیان میکنند.
- موتورهای جستجو به محتواهایی که همراه با عکس میباشند ارزش بیشتری می دهند.
- کاربران ترجیح میدهند یک مقاله همراه با عکس را بخوانند تا نوشته ای بدون عکس.
کپی عکس
اگر از عکس های کپی در محتوای خود استفاده کنید گوگل متوجه خواهد شد.
هیچ کدام از عکس در این مقاله آموزش محتوا نویسی از نظر گوگل کپی نمی باشند.
سعی کنید در حد امکان خودتان عکس های خود را درست کنید.
اما اگر خواستید از عکسی کپی برداری کنید قبل از آن که در سایت خود بگذارید فعالیت های زیر را انجام دهید:
- تغییر رنگ های عکس با فتوشاپ
- تغییر سایز و تناسب و حجم عکس
سئو عکس
خب آیا یونیک کردن عکس کفایت می کند؟
جواب نه می باشد ! شما باید عکس خود را سئو کنید.
خیلی ساده می باشد در تگ ALT تصاویر موضوع تصویر را بنویسید.
در وردپرس این تگ همان قسمت متن جایگزین هنگام آپلود رسانه می باشد.
سعی کنید از کلیدواژه اصلی یا مرتبط با آن در این قسمت استفاده نمایید.
جدول
مورد بعدی در نوشتن محتوای خوب استفاده از محتوای تکمیلی می باشد.
استفاده از جداول درمقاله یکی از محتواهای تکمیلی می باشد.
جداول که با تگ li شناخته میشوند همان شماره بندی یا نقطه گذاری می باشد.
ویدئو
استفاده از ویدئو در محتوا در بالا بردن ارزش صفحه نقش مثبتی ایفا میکند.
در صورت امکان از ویدئو هم در محتوای خود استفاده نمایید.
پادکست
امروزه پادکست ها توانستند جایگاه خود را نزد مخاطبین کسب نمایند.
بسیاری از افراد هستند که به دلایل مختلف ترجی میدهند تا گوش کنند تا ببینند.
پس اهمیت پادکست را فراموش نکنیم و درصفحه سایت خود از آن استفاده نماییم.
جستجوی صوتی
تکنولوژی جستجوی صوتی گوگل جز موارد جدیدی می باشد که استفاده از آن روز به روز بیشتر میگردد.
اما تفاوتی که این جستجو با نوشتاری دارد عامیانه بودن آن میباشد.
پس سعی کنید در محتوای خود از جملات عامیانه هم استفاده نمایید.
بطور مثال در جستجوی صوتی کاربراگر محتوا نویسی چیست را سرچ کند می گوید:
محتوا نویسی چیه؟
پرسش و پاسخ
حتما شما هم به این مورد برخوردید که هنگام جستجو در زیر برخی از نتایج پرسش و پاسخ را مشاهده نمودید.
این قابلیت می تواند فرصتی باشد برای آن که با استفاده از آن رتبه خود را بهبود ببخشید.
استفاده از سوالات متداول به بهینه شدن مقاله نوشته شده شما کمک می کند.
برا نوشتن یک محتوای اصولی شما نیاز دارید تا 30 اصل بنیادی نوشتن محتوا که در این مقاله به آن ذکر کردیم را رعایت نمایید.
این آموزش کامل می باشد اما کافی نیست و شما نیاز به تمرین بیشتر در جهت تولید محتوا دارید. و بعد از آن شما میتوانید خود را یک محتوا نویس حرفه ای بدانید.
دستمزد محتوا نویس به صورت کلمه ای محاسبه میشود و با توجه به تعداد کلماتی که مینویسد میزان درآمد متفاوت می باشد.
بله شما برای نوشتن محتوا متنی میتوانید از گوشی خودتان هم براحتی استفاده نمایید.
سطح خوانایی کاربران
براستی چرا گوگل ابزارهایی مثل مرورگر کروم و گوگل آنالیتیکس را رایگان در اختیار کاربران قرار می دهد؟
جواب کاملا واضح میباشد: درک بیشتر از رفتار کاربران در سایت ها !!!
رتبه شما در موتور های جستجو با رفتار کاربران در سایت شما ارتباط مستقیم دارد.
امروزه گوگل دقیقا میداند که:
- کاربران به چه اندازه از متن شما را میخوانند؟
- مقدار در صفحه شما اسکرول می کنند؟
- چقدر زمان در محتوایی که تهیه نمودید صرف می کنند؟
- چگونه در سایت شما گشت زنی میکنند؟
پس این نکته از آموزش محتوا نویسی را فراموش نکنید.
محتوایی بنویسید که کاربران علاقه به خواندن آن داشته باشند.
لینک دهی داخلی
در محتوای خود از یک تا چند لینک داخلی به صفخات دیگر در سایت خود استفاده نمایید.
لینک داخلی نه تنها دسترسی کاربران به بخش های مختلف سایتتان را سریعتر مینماید.
بلکه موجب سئو خیلی بهتر سایت شما نیز خواهد شد.
لینک خروجی
سعی کنید در صفحه خود حداقل از یک لینک خروجی به سایتتان استفاده نمایید.
اما رعایت سه نکته جهت اینکار مهم می باشد.
- به سایت های بی کیفیت لینک ندهید.
- تا حد مقدور از لینک نوفالو استفاده نمایید.
- از یک سایت خاص مثلا ویکی پدیا برای تمامی مقالات استفاده نکنید.
url محتوا
آدرس محتوا در مرورگر تا حد امکان کوتاه باشد.
ترجیحا از آدرس انگلیسی همان ترجمه عنوان مقاله خود استفاده نمایید.
سعی کنید مسیر خرده نان را در url مقاله وبلاگ خود رعایت نمایید.
عنوان سئو
عنوان سئو همان عنوانی می باشد که در موتورهای جستجو به نمایش در می آید.
و بیان آن نکته بسیار مهمی در آموزش محتوا نویسی می باشد.
شما در افزونه های سئو وردپرس مثل یواست یک بخش مجزا برای آن را می توانید مشاهده نمایید.
تگ tittle همان تگ عنوان سئو می باشد. که مسائل زیر را باید در آن رعایت کنید:
- نباید با سایر عنواین سایت های دیگر یکی باشد.
- نباید با عنوان مقاله یکی باشد.
- کلمه کلیدی اصلی در آن باشد.
- هر چه کلید واژه اصلی به ابتدای عنوان نزدیکتر باشد بهتر می باشد.
توضیحات سئو
توضیحات سئو نیز مانند عنوان آن جهت نمایش در موتورهای جستجو می باشد.
قرار داردن کلیدواژه اصلی و کلمات مرتبط و هم معنی بسیار مناسب می باشد.
توضیحات نباید بیشتر از 150 و کمتر از 115 کاراکتر باشد.
ویراستاران انسانی
فرض کنید شما با نام نویسنده خود مقاله ای با موضوع سئو نوشته اید.
مجدد در سایتی دیگر مقاله ای با نام خودتان با عنوانی کاملا متفاوت مثل شیرآلات می نویسید.
و به همین شکل در سایت های دیگر با موضوعات مختلف اقدام به تولید محتوا با نام نویسنده خودتان می نمایید.
گوگل نام شما را به صورت تخصصی برای موضوع مختوا ها در نظر نمیگیرد.
در مقابل با فردی که فقط در یک موضوع خاص حتی در سایت های متفاوت اقدام به تولید با ارزشی یکسان محتوا میکند، اهمیت بیشتری دارد.
و محتوای او را چون نام نویسنده آن را به عنوان متخصص در آن موضوع می شناسد با ارزشتر می داند.
پس سعی نمایید از یک نام نویسنده برای موضوعات مختلف استفاده نفرمایید.