در فصل قبل، در مورد هوش مصنوعی (AI) و اینکه چگونه انسانها میتوانند دستوراتی را به AI بدهند تا وظایفی را انجام دهند، صحبت کردیم.
درخواست (Prompting)
فرایند دستور دادن به یک هوش مصنوعی برای انجام یک وظیفه به نام درخواست“1” (Prompting) می باشد. ما به AI یک مجموعه دستورات میدهیم و آن وظیفه را انجام میدهد. ترغیبها میتوانند به سادگی یک دستور/سوال یا به پیچیدگی بزرگی مانند قسمتهای بزرگی از متن باشند.
در ادامه برای درک بهتر دو مثال می زنیم:
1: خلاصه کردن یک مقاله
فرض کنید در حال خواندن مقاله اعتبار دامنه چیست؟ در سایت ما هستید و میخواهید خیلی سریع نکات مهم این مقاله و خلاصه ای از آن را بخوانید این مقاله را به همراه درخواست خودتون به هوش مصنوعی می دهید.
مطلب زیر را در یک جمله خلاصه کن
اعتبار دامنه چیست؟
اعتبار دامنه معیاری برای تعیین کیفیت یک سایت در گوگل یا بهتر بگوییم قدرت سئو یک سایت می باشد.
مقدار دامین آتوریتی یک سایت عددی بین صفر تا 100 می باشد که هرچه این عدد به 100 نزدیکتر باشد نشان از قدرت بیشتر سئو سایت دارد.
اگر سایتی برای تعداد بیشتری از کلمات کلیدی کسب و کار خود در صفحه اول گوگل باشد اعتبار دامنه آن سایت یا همان دامین آتوریتی آن بالاتر می باشد.
معیار های اعتبار دامنه چیست ؟
شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که خب حالا معیار های دامنه سایت چیست؟ معیار های زیادی میتوانند تاثیر گذار باشند اما بیشتر با توجه به الگوریتم های گوگل قابل تغییر هم می باشند.
در اینجا ما به مهمترین معیار هایی که در میزان ارزش اعتبار دامنه یک سایت موثرند می پردازیم.
تعداد سایت هایی که به سایت شما لینک داده اند یا همان تعداد بک لینک های سایت
میتوان گفت که بک لینک مهمترین عامل در اندازه گیری اعتبار دامنه سایت می باشد. اما دقت داشته باشید منظور این نیست که از هر سایتی بک لینک دریافت نماییم. بلکه سایت هایی با ارزش هستند که خودشان دارای ارزش دامنه بالایی باشند.
حتی پیشنهاد میکنیم که از روش های سئو کلاه خاکستری نیز برای گرفتن بک لینک استفاده ننمائید.
در واقع به جای کمیت باید به کیفیت بک لینک ها از نظر گوگل توجه داشته باشید.
حضور فعال در شبکه های اجتماعی
گوگل به شبکه های اجتماعی اهمیت میدهد مخصوصا وقتی در فضای آنلاین شبکه های اجتماعی از برند شما صحبت میشود و یا محتواهای خود در آنجا به اشتراک بگذارید.
مهمترین شبکه های اجتماعی توئیتر و فیس بوک میباشند، گرچه در ایران این شبکه های فیلتر می باشند اما با اینحال هر چه بیشتر مطالب خود را بتوانید در این شبکه ها به اشتراک بگذارید نتایج بهتری دریافت خواهید کرد.
برند منشن در شبکه های اجتماعی
برند منشن در واقع همان وضعیت صحبا از برند شما در شبکه های اجتماعی می باشد. که این موضوع به اندازه حتی رپورتاژ آگهی ها در سئو سایت شما و در نتیجه امتیاز دامین آتوریتی شما تاثیر گذارند
عمر دامنه سایت
یکی دیگر از معیار های ارزش گذاری بر روی یک سایت عمر دامنه آن می باشد. البته به این نتکته توجه داشته باشید سن دامنه از زمانی که یک سایت فعال میشود محاسبه میشود و ربطی به فعال شدن خود دامنه ندارد.
ارزش محتوا های سایت شما
حتما این جمله را شنیده اید که محتوا پادشاه هست!
و باید بگویم دقیقا درست است و محتوا بسیار مهم می باشد اینکه شما یک محتوای خوب، یونیک و کاملا مطابق با استاندارد های گوگل انتشار دهید تاثیر بسیار خوبی در اعتبار دامنه سایت شما در نتیجه سئو شما دارد. به این نکته توجه کنید که همیشه نیاز کاربران را در نوشتن محتوا در نظر بگیرید.
وضعیت لینک دهی های داخلی سایت
از دیگر مواردی که در امتیاز اعتبار سایت موثر می باشد وضعیت لینک دهی های داخلی سایت شماست. شما میتوانید از کلمات کلیدی مشابه و یا مرتبط در صحات مختلف سایت جهت لینک دهی بهم استفاده نمایید.
جهت بهبود روند لینک دهی سایت روش های مختلفی وجود دارد که در یک مقاله جدا به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت.
جستجوی نام کسب و کار شما در گوگل
اگر کاربران زیادی هم نام کسب و کار شما را در گوگل جستجو کنند در میزان اعتبار دامنه سایت شما تاثیر مثبت خواهد داشت.
و حالا پاسخی را که از هوش مصنوعی دریافت می کنید.
اعتبار دامنه به عنوان معیاری برای قدرت سئو یک سایت در گوگل استفاده میشود، و این اعتبار توسط عواملی از جمله تعداد و کیفیت بک لینکها، حضور فعال در شبکههای اجتماعی، برند منشن در شبکههای اجتماعی، عمر دامنه، ارزش محتواها، و وضعیت لینک دهی داخلی تعیین میشود. همچنین، جستجوی نام کسب و کار در گوگل نیز میتواند تأثیر مثبتی در اعتبار دامنه سایت داشته باشد.
2: حل معادلات ریاضی
اگر هم مجموعه داده ای از معادلات ریاضی دارید می توانید با طرح یک دستور از هوش مصنوعی بخواهید تا معادلات ریاضی شما را حل کند.
965*590 چند میشه؟
الان اگه این سوال رو بپرسید پاسخ دقیق و وصحیح (569.350) رو دریافت میکنید. اما در چت جی بی تی نسخه 3 (text-davinci-003) گاهی اوقات پاسخ اشتباه (569.050) از هوش مصنوعی دریافت میکردید. اینجاست که مهندسی پرامپت وارد میشه!!!
مهندسی پرامپت (Prompt Engineering)
اگر به جای پرسیدن
“965590 چقدر است؟”
بپرسیم:
“مطمئن شوید جواب شما کاملاً درست است. 965590 چقدر است؟ مطمئن شوید جواب شما کاملاً درست است.“
GPT-3 پاسخ 569350 (صحیح) را خواهد داد. این موضوع به چه علت است؟
چرا دو بار خواستن از AI برای دادن یک پاسخ درست مفید است؟
چگونه میتوانیم ترغیبهایی ایجاد کنیم که نتایج بهینه را در وظایفمان به دست آوریم؟
این سوال آخر، به خصوص، محور حوزه مهندسی پرامپت (Prompt Engineering) و همچنین این دوره است.
در واقع، دو بار استفاده از عبارت “مطمئن شوید جواب شما کاملاً درست است” درپرامپت، AI را تحت فشار قرار میدهد تا به دقت به سوال پاسخ دهد.
این ترغیب میتواند تأکید بیشتری را بر روی درستی و صحت پاسخ مورد نظر قرار دهد. تکرار این تأکید میتواند باعث بالا رفتن درصد صحت پاسخهای AI شود و از خطاهای احتمالی کاسته شود.
برای ایجاد آن که نتایج بهینه را در وظایف ما به دست آورند، میتوانیم روی موارد زیر تمرکز کنیم:
- استفاده از دستورات دقیق و مشخص: به جای سوالات کلی و عمومی، سوالات دقیق و مشخص تری بپرسیم که به AI کمک کند تا موارد مورد نیاز را بهتر درک کند و به طور دقیق به آن پاسخ دهد.
- تعیین محدوده دامنه: محدود کردن موضوعات و دامنه سوالات به موارد مشخص تر و محدودتر، میتواند باعث بهبود کارایی AI در ارائه پاسخهای بهینه شود
دادن دستور
یکی از سادهترین روشهای مهندسی پرامپت، فقط دادن دستورات است. (گاهی اوقات به آن پرامپت دستوری میگویند. instruction prompting)
مثال اول:
در یک فرم از کاربر نان و نام خانوادگی آن را دریافت کردیم اما نمی دانیم کدام نام و کدام نام خانوادگی هست. موارد زیر را به ترتیب نام ، نام خانوادگی مرتب کنید.
رحیمی مهدی
پاسخ:
مهدی رحیمی
مثال دوم:
این مثال کمی پیچیده تر می باشد.
ایمیل زیر رو بخون و هر جا اطلاعات شخصی دیدی اون رو پاک کن و با یه placeholder مناسب نمایش بده به طور مثال نام امیر اسدی را با [NAME] جایگزین کن.
سلام
امیر اسدی
من اخیرا متوجه شدم برای کسب و کار جدیدت نیاز به یک سایت و فروشگاه اینترنتی آنلاین داری
من یک پیشنهاد خیلی خوب برات دارم در صورت تمایل با من تماس بگیر.
با تشکر
مهدی رحیمی
تلفن: 02166095138
ایمیل: MR4.RAHIMI@GMAIL.COM
پاسخی که دریافت میکنیم:
سلام
[NAME]
من اخیرا متوجه شدم برای کسب و کار جدیدت نیاز به یک سایت و فروشگاه اینترنتی آنلاین داری من یک پیشنهاد خیلی خوب برات دارم در صورت تمایل با من تماس بگیر.
با تشکر
[SALESPERSON]
تلفن: [PHONE]
ایمیل: [EMAIL]
در این مثال هوش مصنوعی فروشنده ، نام، ایمیل و تلفن را به درستی تشخیص میدهد.
نقش آفرینی
یکی دیگر از روشهای دستورالعمل دادن به هوش مصنوعی، اختصاص یک نقش به AI است. به عنوان مثال، ورودی شما میتواند با عبارت “شما یک پزشک هستید” یا “شما یک وکیل هستید” شروع شود و سپس از AI خواسته شود به برخی از سوالات پزشکی یا حقوقی پاسخ دهد.
این پاسخ صحیح است، اما اگر AI با سوال “100100/40056 چقدر است؟” مواجه شده بود، به صورت ساده پاسخ 280 را میداد (نادرست). لطفاً توجه داشته باشید که ChatGPT سوال را به طور نادرست پاسخ میدهد، اما به یک روش متفاوت.
هنگام اختصاص نقش به AI، ما به آن متناظری را میدهیم. این متناظری به AI کمک میکند تا سوال را بهتر درک کند. با درک بهتر سوال، AI اغلب پاسخهای بهتری ارائه میدهد.
مثال ها در مورد نقش آفرینی رو می توانید در مخزن گیت هاب به نشانی اینترنتی زیر پیدا کنید.
https://github.com/f/awesome-chatgpt-prompts#prompts
1: در دیکشنری به معنای تلقین می باشد، اما اینجا به بیشتر منظور درخواست و یا ترغیب می باشد.