المنت و لوازم حرارتیکسب و کار تولیدی

المنت فلنج دار

المنت فلنج دار

در این مقاله قصد داریم تا درباره المنت فلنج دار صحبت کنیم. مبحث را با ذکر یک سوال آغاز میکنیم. آیا تا به حال به روش گرم شدن آب در آب گرمکن یا سماور برقی دقت کرده اید؟

المنت وسیله ای است که توسط آن انرژی الکتریکی به انرژی گرمایی تبدیل می شود، المنت از یک سیم که دارای مقاومت الکتریکی بالایی است

آگهی

و یک پایه نارسانا تشکیل شده است و طرز کار آن به اینگونه است که گذر جریان الکتریسیته از سیم باعث بالا رفتن حرارت آن شده(این حرارت به علت بالا بودن مقاومت سیم ایجاد میشود) و سیم این حرارت را به مایع اطراف خود منتشر میکند.

با توجه به طرز کار المنت، یکی از مصارف آن در سماورهای برقی است. المنت ها بر اساس ساختاری که دارند به انواع متفاوتی تقسیم میشوند.

انواع المنت عبارتند از: المنت سرامیکی، المنت شیشه ای، المنت میله ای، المنت حلقه ای، المنت ضد اسید، المنت فشنگی، المنت نواری، المنت فلنج دار و … .

حال که با تعریف اولیه و انواع المنت آشنا شدید، در ادامه مطلب به توضیح اختصاصی المنت فلنج دار میپردازیم.

المنت فلنج دار از بهترین انواع المنت ها می باشد، این مدل مصارف بسیار زیادی چه در مقیاس خانگی و چه در مقیاس صنعتی دارد که از کاربردهای خانگی آن میتوان به وجود آنها در لوازم خانگی مانند چای ساز اشاره کرد. مصارف صنعتی المنت فلنج دار در مقایسه با مصرف خانگی آن سهم بیشتری دارد.

از مصارف صنعتی آن میتوان به استفاده در کارخانه شیشه سازی، صنایع پلاستیک و سردخانه ها اشاره کرد. المنت فلنج دار در مقایسه با سایر المنت ها بیشتر برای انتقال حرارت به گاز ها و مایعات به کار می رود.

آگهی

در ابتدا به توضیح ساختار المنت فلنج دار بپردازیم تا با اجزای آن آشنا شوید. اکثر المنت ها فلنج دار از ترموستات، فلنج و المنت (و پولکی که المنت و فلنج را از هم جدا می کند) تشکیل شده اند.

المنت و هیترهای برقی تجهیزاتی هست که انرژی الکتریکی را به انرژی گرمایی تبدیل می کنند. از [المنت فلنج دار می توان به عنوان یکی از بهترین مثال ها یاد کرد. از المنت فلنج دار برای مصارف بسیار مختلفی استفاده می شود.

در این میان می توان به گرم کردن آب و روغن (در مقیاس صنعتی)، گرم کردن محیط و حتی پخت و پز استفاده کرد و یکی از محبوب ترین مدل های المنت است. سازوکار این المنت بر اساس قانون گرمایش ژول است و از این طریق به گرما کردن محیط می پردازد.

در بر اساس این سازوکار، جریان الکتریکی از میان یک جسم هادی عبور می کند و این جسم انرژی الکتریسیته را تبدیل به انرژی گرمایی می کند.

المنت فلنج دار چیست؟

المنت فلنج دار در واقع شباهت زیادی با المنت میله ای دارد، با ای تفاوت که یک فلنج به سر آن جوش داده شده است.

حدود ۳۰ سال است که از المنت فلنج دار استفاده می شود با این حال، اخیراً استفاده از این نوع المنت در مصارف صنعتی،‌ شیمیایی و پتروشیمی بیشتر شده و این کسب و کارها توجه بیشتری نسبت به المنت فلنج دار نشان می دهند.

دلیل استفاده آن ها از محصول، امنیت بالاتر، کنترل بیشتر و طراحی بهتری است که در مقایسه با سایر انواع المنت دارند. این نوع المنت عموماً با استفاده از سیمی از جنس کروم نیکل (Ni-Cr) (با نسبت ۲۰-۸۰٪ و یا ۳۰-۷۰٪) ساخته می شود. نقش سیم در این المنت ها بسیار پر رنگ است.

چراکه در برابر جریان برق مقاومت نشان داده و باعث تولید گرما می شود. در اطراف این سیم، پوششی قرار می گیرد که آن را غلاف می نامیم. غلاف ها در بسیاری از موارد از جنس اکسید منزیم ساخته می شود.

از آنجایی که خاصیت هیدروسکوپیک اکسید منیزیم بسیار بالا است، در ساخت این نوع المنت در یک پوشش اضافه نیز اضافه می شود تا مقاومت المنت را از این طریق در برابر نفوذ آب و یا رطوبت افزایش دهند.

طراحی المنت فلنج دار

طراحی المنت یکی از مهم ترین دغدغه های تولید کنندگان این محصول است. تصور اینکه صرفاً نوعِ المنت و یا میزان توان مصرفی برق و یا توان گرمایشی یک [المنت فلنج دار را به عنوان مهم ترین عامل در نظر بگیریم،‌ اشتباهی بزرگ است.

طراحی المنت می تواند نقشی حیاتی در جلوگیری از سوختگی و یا به حداقل رساندن احتمال آن ایفا کند. برای مثال، اگر سطح غلاف در المنت صاف باشد، به این معنا خواهد بود که گرمای کمتری را منتقل می کند.

به عبارت دیگر، سطح آن خنک تر از زمانی است که سطح غلاف منحنی باشد. بنابراین، با استفاده از المنت هایی با سطح صاف قادر خواهید بود تا احتمال بروز سوختگی در محصول خود را کاهش دهید.

با این حال، این نکته را نیز در نظر داشته باشید که از المنت فلنج دار برای مصارف مختلفی استفاده می شود.

این مصارف شامل انتقال گرما و حرارت بسیار بالا به انواع محصولات مایع و گاز می شود. برای مثال می توان به انتقال حرارت بسیار زیاد از طریق بخار، انواع مایعات، سوخت ها و حتی محلول هایی اشاره کرد که قابلیت خورندگی و فرسایش دارند.

امروزه پیشرفت های در طراحی انواع المنت ها، و به خصوص المنت فلنج دار حاصل شده است و آن ها از نظر امنیت، استانداردهای طراحی، قابلیت اعتماد و کنترل پیشرفت چشمگیری کرده اند. یکی از مهم ترین دست آوردهای استفاده از انواع المنت، دوست‌دار محیط زیست بودن آن ها است، چراکه هیچ ماده جانبی مضر وارد طبیعت نمی سازند.

موارد استفاده از المنت فلنج دار

کارکرد اصلی این المنت، مانند تمامی محصولات مشابه آن،‌ ایجاد و انتقال گرما است. ولی تفاوت اصلی المنت فلنج دار در این مورد است که از آن عموماً برای انتقال حرارت به محصولات مایع و یا گاز استفاده می شود.

از این محصول در تانک های نگهداری، مخزن های محصولات نفتی، تانکرهای مواد بهداشتی و یا در تجهیزات پردازش غذا استفاده می شود. این نوع المنت در واقع از روش تماس مستقیم و غوطه وری برای انتقال گرما استفاده می کند که کارایی این روش بسیار بالا است.

با این حال، انواع مختلفی از المنت فلنج دار وجود دارند و آن ها برای مصارف مختلفی نیز استفاده می شود. بنابراین، انتخاب این نوع المنت را باید با دقت، آگاهی و شناخت کافی انجام داد. انتخاب المنت فلنج دار به این موارد بستگی خواهد داشت:

o ارزیابی نیاز و کاربردهای شما. این امر شامل مواردی مانند گرما (توان گرمایشی)، ولتاژ و محیطی خواهد شد که المنت قادر است در آن کار کند (برای مثال انواع مایعاتی که المنت را قادر خواهید بود در آنها قرار دهید).

o انتخاب مناسب ترین المنت فلنج دار بستگی به اندازه جنس شما، تعداد المنت ها، اندازه‌ فلنج، مقدار کیلووات و جنس غلاف المنت خواهد داشت.

مقدار گرمای ایجاد شده توسط این نوع المنت و همچنین توانایی گرمایی آن به عوامل مختلفی بستگی خواهد داشت. عموماً این مقدار را به وسیله سنجش حداکثر توان گرمایشی اندازه گیری می کنند. برخی از عوامل موثر در این مقدار به شرح زیر هستند:

1- ویسکوزیته

2- چگالی

3- ویژگی های خورندگی و فرسایشی محیط گرم

4- آلاینده های موجود در محیط گرم (در صورت وجود)

5- ویژگی مقاومت در برابر خوردگی در جنس غلاف المنت

نگهداری آسان المنت فلنج دار

یکی از مهم ترین و محبوب ترین ویژگی های المنت فلنج دار، سهولت نگهداری آن ها است. تنها کافیست یکی از این المنت ها را داخل مخزن مورد نظر خود نصب کنید تا به راحتی بتواند مایعات داخل آن را گرم کند.

در صورت نیاز به ایجاد تغییر، تنها کافیست فشار سیستم را کاهش دهید، المنت را جدا ساخته و تغییرات مورد نظر را اعمال سازید. به همین سادگی. از آنجایی که دسترسی به المنت فلنج دار بسیار آسان خواهد بود

و احتیاج به باز کردن تجهیزات مختلف ندارد، بسیاری از مجموعه ها ترجیح می دهند که از این نوع المنت استفاده کنند.

مزایای المنت‌ فین‌دار

مزایای المنت‌ فین‌دار

مزایای المنت‌ فین‌دار:

بارزترین و پراهمیت‌ترین امتیاز این نوع از المنت‌ها با توجه به استفاده از فن‌های صنعتی در کنار آن، گردش حرارت و

هوای یکنواخت برای اماکن بسته است. این نوع از المنت‌ها با استفاده از فن‌های دمنده حرارت را به پشت این

المنت‌ها پرتاب می‌کند و حرارت را در محیط به گردش در می‌آورد، که این مسئله باعث افزایش سریع حرارت در

محیط می‌شود. این موضوع که این نوع از المنت‌ها برای ایجاد گرما به اکسیژن نیازی ندارند، باعث افزایش کارایی

و بازدهی آنها در پروژه‌های صنعتی شده‌است. همچنین به علت وجود فن‌های بزرگ از سرخ شدن این المنت‌ها

جلوگیری شده و بروز آتش‌سوزی را به کمترین حالت ممکن می‌رساند. این ویژگی‌های منحصر به فرد می‌تواند یک

هوای یکنواخت را در یک محیط ایجاد کند. از این قابلیت در برخی از دستگاه‌های صنعتی مانند خشک کردن یکنواخت

مواد غذایی، رطوبت‌زدایی از مواد شیمیایی و مواردی از این دست استفاده زیادی می‌شود. علاوه بر داشتن این

مزایای مهم، امنیت و ایمنی این نوع المنت‌ها بسیار بالا بوده و قابل مقایسه با سوخت‌های فسیلی و گازهای

مصرفی نیست. همچنین کنترل دقیق درجه حرارت از دیگر مزایای مهم این نوع از المنت‌ها است، که مسلما در

اکثر پروژه‌های صنعتی این امر بسیار مهم و ضروری می‌باشد.

آگهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا