پزشکی و سلامتکسب و کار خدماتی

نکاتی برای سفیدی دندان

نکاتی برای سفیدی دندان

میخواهیم برای شما نکاتی برای سفیدی دندان بیان کنیم.داشتن دندان سالم ضرورتی است که بسیاری از افرادی که ه دنبال داشتن ظاهری زیبا هستند در پی بدست آوردن این نیاز ضروری اند. داشتن دندان خراب علاوه بر ساختن چهره زشت برای فرد و کاهش اعتماد به نفس او سبب ایجاد بسیاری از مشکلات میشود.

در این بخش میخواهیم به دندان این اعضای ارزشمند در حفره دهان بپردازیم. در ادامه مطلب نیز برای سفید شدن این ساختار به شما ارائه خواهیم کرد تا شما نیز دندان های سفیدی داشته باشید.

اگر دانستن نکاتی برای سفیدی دندان برای شما نیز مهم است و زیبایی چهره و سلامتی محیط دهان را یک ضرورت میدانید تا انتها با ما همراه باشید.

آگهی

دندان چیست؟

پیش از بررسی نکاتی برای سفیدی دندان ابتدا بیاید توضییحاتی درباره خود این ساختار بدهیم. دندان ها ساختار های محکم سفید رنگی در حفره دهانی مهره داران هستند که برای اموری چون جویدن غذا مورد استفاده قرار میگیرند.

این ساختار به تکه تکه کردن و خرد کردن غذا کمک میکند. نوزاد انسان در ابتدای مسیر زندگی اش تنها دارای ۲۰ دندان شیری است.

اما انسان بالغ دارای دندان های بیشتری می باشد در سنین بزرگسالی این تعداد دندان به ۳۲ عدد افزایش می یابد. در ادامه به مواردی که استفاده از دندان در آن اجتناب ناپذیر است اشاره خواهیم کرد.

موارد استفاده از دندان

آفریدن شدن هیچ اندامی خالی از حکمت نیست. دندان های ما نیز بدون برنامه در حفره دهانی قرار ندارند این ساختار های برای انجام امور مورد استفاده قرار میگیرند و حضور آنها ضرورت دارد. مهمترین کار هایی که استفاده از دندان بدون آنها ضروری است به شرح زیرند:

  • جویدن و تکه تکه کردن لقمه غذا
  • تلفظ صحیح کلمات به هنگام سخن گفتن

علل ایجاد لکه های مختلف روی دندان

همانگونه که گفته شد برای زیباتر به نظر رسیدن چهره نیاز است به بهداشت و سفیدی دندان رسیدگی شود.

اما گاهی افراد مختلف شاهد حضور لکه هایی به رنگ های مختلف روی دندان خود هستند که سبب نگرانی این افراد میشوند. در ادامه به بررسی علل ایجاد کننده لکه های قهوه ای روی دندان های فرد اشاره خواهیم کرد.

آگهی

همچنین بخوانید درباره: سفید کردن لمینت دندان

عوامل مرتبط با غذا ها و نوشیدنی ها

اگر فرد در رعایت بهداشت مربوط به دهان دارای توجه کافی نباشد بسیاری از مواد غذایی و نوشیدنی هایی که دارای رنگدانه های مصنوعی هستند مانند قهوه سبب تغییر رنگ دندان خواهد شد.

فراورده های تنباکو

متاسفانه استعمال موادی چون نیکوتین و تنباکو همواره معضل تمام جوامع جهانی بوده است. هرچند ضرر های این مواد فراتر از خرابی دندان می باشد و حتی تا ایجاد سرطان ریه نیز پیش میرود اما ما در این بخش به تاثیراین مواد بر دندان میخواهیم بپردازیم.

دندان دارای حفراتی هستند که ذرات موجود در نیکوتین و تنباکو میتوانند وارد آنها شده و در آنجا مستقر شوند. تداوم استفاده از این مواد سبب میشود غلظت این مواد در حفره های دندان بیشتر شده و از بین بردن رنگ ناشی از این مواد سخت تر شود.

پس چنانچه میخواهید دارای دندان هایی سفید و به واسطه آن چهره ای زیبا داشته باشید از مصرف تنباکو و نیکوتین خودداری کنید.

پلاک میکروبی

باکتری های موجود در دندان با چسبیدن به برخی مواد مانند مواد غذایی روی دندان و نیز بین دندان سبب تغییر رنگ دندان ها میشوند. بهتر است برای داشتن دندان های سفید اقدام به تمیز کردن دندان هایتان با کمک نخ دندان کنید.

برخلاف تصور اشتباه عده ای از افراد نخ دندان به هیچ وجه سبب فاصله اندازی بین دندان های شما نشده و بلکه جرم های بین دندانی را به حداقل میرساند.

عوامل ایجاد کننده جرم

در ایجاد جرم هایی که در دندان دیده میشوند عوامل مختلفی دیده میشوند. این عوامل میتوانند به موارد زیر ارتباط داشته باشند:

استعمال دخانیات

داشتن بیماری دیابت

تحت مراقبت قرار گرفتن در بیمارستان

استفاده از دارو های کاهش دهنده بزاق

معایب داشتن دندان های دارای لکه و آلوده

چهره هرکس در میزان اعتماد به نفس فرد برای حضور در جامعه بسیار تاثیرگذار است. داشتن دندان هایی زیبا سبب زیبا تر به نظر رسیدن چهره ما میشود و اعتماد به نفس ما را برای حضور در جامعه افزایش میدهد. مهمترین معایب داشتن دندان های خرابی به شرح زیرند:

داشتن دندان های خراب چهره زشتی از ما به نمایش میگذارد.

چهره زشت اعتماد به نفس ما را کم میکند.

پیشرفتن خرابی دندان درد بسیار آزار دهنده ای خواهد داشت.

عفونتی که از دندان خراب ترشح میشود سبب خرابی معده نیز میشود.

نکاتی برای سفیدی دندان

همانگونه که گفته شد داشتن دندان های سفید ارزوی هر فردی است که زیبایی و جذابیت چهره اش برایش مهم است. در این باره میخواهیم نکاتی را عنوان کنیم تا شما را در داشتن دندان های سفید یاری کنیم.

این موارد امور سختی نیستند و با حداقل وقت ممکتن سفیدی دندان را ممکن می سازند. مهمترین نکات قابل توجه در داشتن دندان های سفید به شرح زیرند:

برای داشتن دندان های سفید با استفاده از مسواک با کیفیت و خمیر دندان مناسب دوبار در روز مسواک بزنید.

برای داشتن دندان های فاقد جرم و پلاک های میکروبی به ویژه درفضا های بین دندانی حتما از نخ دندان استفاده کنید.

عدم استفاده از نیکوتین و تنباکو در داشتن دندان های سفید بسیار موثر است.

اگر از دارو های کاهش دهنده بزاق استفاده میکنید استفاده از نخ دندان و نیز مسواک را افزایش دهید.

اگر داشتن دندان های سفید برایتان مهم است از نوشیدن نوشیدنی های دارای رنگدانه مصنوعی مانند قهوه و چای زیاد اجتناب کنید. همچنین می توانید لمینت دندان نیز انجام دهید.

یادتان باشد دارو هایی مانند تتراسایکلین نیز در داشتن دندان هایی رنگی و به دور از جذابیت نقش دارد.

نکاتی برای سفیدی دندان

جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا برای شما نکاتی برای سفیدی دندان بیان کنیم. در این مطلب از مزایای داشتن دندان های سفید و معایب دندان های خراب گفتیم. به انواع مختلفی از عوامل ایجاد کننده لکه روی دندان سخن گفتیم.

اشاره کردیم که استعمال موادی مانند نیکوتین و تنباکو نقش بسیار مضری در خرابی دندان دارد. همچنین در انتهای مطلب تلاش کردیم به نکاتی برای سفیدی دندان اشاره کنیم. یادتان باشد که همواره پیشگیری را به درمان ترجیح دهید.

منابع

آگهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا