پزشکی و سلامتکسب و کار خدماتی

بهترین مواد پر کردن دندان

بهترین مواد پر کردن دندان می تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند و برای جلوگیری از پوسیدگی بیشتر دندان است. مواد زیادی وجود دارد که یک بیمار و دندانپزشک می توانند از بین آن­ها یک روش را انتخاب کنند. اگر زمانی نیاز به پر کردن دندان دارید، مهم است که قبل از ملاقات با انواع مختلف مواد موجود در دندان آشنا شوید، در این­جا اطلاعات مفیدی در مورد بهترین مواد پر کردن دندان وجود دارد.

بهترین مواد پر کردن دندان

انواع پرکردن دندان

آگهی

مواد پرکننده دندان از نظر جنس و پیچیدگی متفاوت است، برخی از آن­ها پرکننده های مستقیم هستند که می توانند مستقیماً در یک حفره قرار گیرند در حالی که برخی دیگر غیر مستقیم هستند. در مورد دوم، قالب دندان گرفته می شود و سپس یک پرکننده سفارشی ایجاد می شود تا اطراف آن قرار گیرد. اگر یک متخصص دندانپزشکی ترمیم دندان را پیشنهاد کند، آگاهی از آنچه در دسترس است می تواند به بیمار کمک کند تا انتخاب ایده آلی برای بهترین مواد پر کردن دندان دهان داشته باشد.

کامپوزیت

پر کردن کامپوزیت در بین بیماران بسیار محبوب است، این پرکننده ها از کوارتز در رزین یا شیشه ساخته می شوند. اگر اندازه حفره کوچک تا متوسط ​​باشد یا اگر دندان بیمار جویدن زیادی داشته باشد، ممکن است پرکننده کامپوزیت انتخاب شود. پر کردن کامپوزیت نیز ممکن است برای افرادی که از کار دندانپزشکی می ترسند گزینه بسیار خوبی باشد. این­ها به حفاری کمتری نیاز دارند زیرا کامپوزیت را می توان در محل خود چسباند، پر کردن کامپوزیت را می توان با رنگ دندان ها هماهنگ کرد. آن­ها در پرکردگی های کوچک تا متوسط ​​که نیاز به تحمل فشار ناشی از استرس مانند جویدن دارند، مقاومت زیادی در برابر شکستگی ایجاد می کنند. یکی از مزایای اصلی پر کردن کامپوزیت این است که به ساختار دندان چسبیده است. این امر پشتیبانی بیشتری را ارائه می دهد و در عین حال شکاف حاشیه ای را که می تواند باکتری ها را به دام بیندازد و خطر پوسیدگی ثانویه دندان را کاهش می دهد. در حالی که آن­ها دائمی نیستند، اما بسیار بادوام هستند و لبخندی زیبا و ماندگار را برای چندین سال به شما هدیه می دهند.

پر کردن کامپوزیت را معمولاً می توان در یک نوبت قرار داد. ابتدا به شما یک بی حس کننده موضعی داده می شود تا ناحیه اطراف دندان بی حس شود و دندانپزشک بتواند ناحیه پوسیده را از بین ببرد.

آمالگام

دندانپزشکان چندین دهه است که از پر کردن آمالگام استفاده می کنند، این پرکننده ها جیوه، نقره، مس و قلع را ترکیب می کنند. بهترین مواد پر کردن دندان آمالگام نام دارد و برای افرادی که به دنبال گزینه ای قوی و ماندگار هستند، انتخابی عالی است، آن­ها همچنین بسیار مقرون به صرفه هستند.

آگهی

طلا

یک پرکننده خوب از طلا ساخته شده است که با فلزات دیگر ترکیب شده است، پرکننده های طلا بادوام و ماندگار هستند. آن­ها می توانند برای چندین سال موثر باقی بمانند. احتمال لکه شدن این مواد نیز کمتر است، پر کردن طلا معمولاً پر کردن غیر مستقیم است.

لمینت سرامیکی

پر کردن سرامیکی نیز نوعی پر کردن غیر مستقیم است، این موارد اغلب نیاز به چندین بار مراجعه به دندانپزشک دارند. اما یکی از بهترین مواد پر کردن دندان لمینت سرامیکی است. زیرا این پرکردن ها شبیه دندان های واقعی هستند، دندانپزشکان اغلب آن­ها را به بیمارانی توصیه می کنند که می خواهند ظاهر طبیعی خود را حفظ کنند.

رزین یا گلاس آینومر

درست مانند بزرگسالان، کودکان نیز ممکن است دچار پوسیدگی شوند، همچنین ممکن است نیاز به پر کردن حفره‌ها داشته باشند، حتی گاهی اوقات حتی روی دندان‌های شیری. برای دندان های شیری می توان از پرکننده های رزین یا گلاس آینومر استفاده کرد. از این پرکردن ها می توان برای پرکردن نواحی کوچک پوسیدگی نیز استفاده کرد. این نوع پر کردن، زمانی که روی دندان دائمی استفاده می‌شود، اغلب روی نقطه‌ای قرار می‌گیرد که تحت فشار شدید جویدن قرار نگیرد.

ایمن ترین مواد پرکننده دندان چیست؟

بر اساس شواهد علمی فعلی، نه آمالگام و نه سایر مواد جایگزین بهترین مواد پر کردن دندان برای جمعیت عمومی مضر نیستند. بیماران باید از تمام گزینه های دندانپزشکی خود مطلع شوند و در کنار کمک دندانپزشک خود بهترین راه حل را برای نیازهای خود انتخاب کنند، این بر اساس ویژگی هایی مانند دندان های شیری یا دائمی و حساسیت به جیوه یا سایر اجزای مواد ترمیمی است، در مورد بارداری نیز باید مراقب باشید. در نهایت، بهترین نوع پرکردن دندان، است!

شما می توانید خطر پوسیدگی دندان را کاهش دهید اگر؛

دندان های خود را دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید

نخ دندان کشیدن یک بار در روز

خوردن یک رژیم غذایی متعادل

به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

چه زمانی می توان از مواد پر کننده دندان استفاده کرد؟

پرکننده های رنگی دندان برای دندان های جلو یا عقب مناسب هستند و می توانند برای موارد زیر استفاده شوند:

دندان های ترک خورده یا شکسته

دندان های فرسوده

بستن فاصله بین ۲ دندان

دندان های بریده شده

دندان های پوسیده

انتخاب بهترین مسواک

پرکردن غیر مستقیم دندان چیست؟

پرکردن های غیرمستقیم مشابه پرکردگی های کامپوزیت یا همرنگ دندان هستند با این تفاوت که در لابراتوار دندانپزشکی ساخته می شوند و قبل از قرار دادن نیاز به دو ویزیت دارند. پرکردن غیرمستقیم زمانی در نظر گرفته می شود که ساختار دندان به اندازه کافی برای حمایت از پر کردن باقی نمانده باشد اما دندان آنقدر آسیب ندیده باشد که نیاز به روکش داشته باشد.

نتیجه

وقتی نوبت به ترتیب پر کردن می رسد، گزینه های متعددی دارید. اما هیچ پرکننده ای از نظر عینی بهتر از دیگری در نظر گرفته نمی شود. همیشه توصیه می شود قبل از تصمیم گیری، مزایا و معایب هر کدام از بهترین مواد پر کردن دندان را بسنجید. دندانپزشک شما در مورد مواد مختلفی که می تواند برای پر کردن حفره شما استفاده شود با شما صحبت می کند. اگر می خواهید در مورد روش پرکردن دندان و انواع مختلف پر کردن دندان اطلاعات بیشتری کسب کنید، با دندانپزشک خود صحبت کنید. در عین حال، یک روال شخصی خوب را حفظ کنید، حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و روزانه نخ دندان بکشید.

منابع

آگهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا