پزشکی و سلامتکسب و کار خدماتی

علت درد دندان روکش شده

ممکن است شما به دلیل عوامل مختلفی تصمیم به روکش کردن دندان های خود بگیرید. در این صورت لازم استت بدانید که پس از انجام روکش امکان بروز درد در دندان های شما وجود دارد. علت درد دندان روکش شده می تواند به دلیل عوامل مختلفی باشد. در این مطلب قصد داریم تا علت درد دندان روکش شده و راهکار هایی برای درمان و پیش گیری از آن را بررسی نماییم. پس در صورتی که قصد بالا بردن اطلاعات خود در این زمینه را دارید پیشنهاد می شود که به ادامه ی مطلب توجه نمایید.

روکش دندان چیست؟

روکش دندان وسیله ای می باشد که به دلایل مختلفی مانند زیبایی و ترمیم روی دندان ها قرار می گیرد. روکش دندان می تواند از جنس سرامیک، فلز و یا ترکیبی از هر دو می باشد. برای ساخت روکش های دندان لازم است تا دندان ها قالب گیری شوند. پس از ساخت روکش موقت معمولا توسط موادی با نام سمان دندان(چسب روکش) به دندان چسبانده می شوند .روکش های دندان دارای انواع دائم و موقت می باشند می باشند. از این روکش ها می توان زمانی استفاده نمود که دندان های شما کاملا پوسیده شده اند و نمی توان با روش هایی مانند پر کردن به ترمیم آن ها پرداخت. از جمله زمان هایی که دندان شما به روکش نیاز دارد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

آگهی
  • وجود حفره و سوراخ های غیر قابل ترمیم با پر کردن
  • داشتن دندان شکسته شده یا ضعیف شده
  • پوسیدگی دندان ها و یا نیاز آن ها به عصب کشی
  • بروز تغییر رنگ یا تغییر شکل در دندان ها

مشکلات بعد از انجام روکش دندان

استفاده از روکش های دندان می تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد. برای مثال در این روش ها لازم است تا قسمت زیادی از دندان فرد تراش داده شود. علاوه بر این پس از انجام روکش دندان، ممکن است دندان ها نسبت به دماهای خیلی پایین یا خیلی بالا حساس شوند. علاوه بر این ها گاهی شاهد شکسته شدن روکش به دلیل نامرغوب بودن کیفیت آن می باشیم. اما از جمله مهم ترین مشکلات دندان بعد از روکش می توان به بروز دردهای دندان اشاره نمود. درد دندان بعد از روکش می تواند به دلایلی مختلفی صورت گیرد. در ادامه ی مطلب به بررسی علت درد دندان روکش شده می پردازیم.

علت درد دندان روکش شده

علت درد دندان ها بعد از انجام روکش دندان می تواند علل مختلفی داشته باشد که از جمله مهم ترین های آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • چسب روکش به دلیل اسیدی بودن می تواند موجب تحریک اعصاب دندان و بروز درد در دندان ها گردد. این نوع درد به طور معمول تا چند روز پس از درمان ادامه خواهد داشت.
  • بروز پوسیدگی دندان زیر روکش
  • بروز عفونت در دندان روکش شده
  • ملتهب شدن لثه ها در حین روکش کردن
  • فشار بیش از حد به روکش توسط فرد(وجود عادت هایی مانند دندان قروچه نیز می تواند موجب فشار به دندان ها شود.)
  • عدم انجام عمل روکش دندان به طور صحیح توسط پزشک
  • قرار نگرفتن روکش روی دندان به شکل درست
  • استفاده از مواد نامرغوب برای روکش
  • مصرف غذاها و یا مواد نوشیدنی با دمای خیلی زیاد یا خیلی کم
  • مصرف مواد غذایی چسب ناک و یا خیلی سفت مانند آدامس و شکلات، آب نبات، سوهان و…

درمان درد دندان روکش شده

برای درمان درد دندان روکش شده لازم است ابتدا علت درد دندان روکش شده را بیابید. زیرا برخی از عواملی که موجب درد دندان ها پس از روکش کردن می شوند موقتی اند و می توان تنها با مصرف یک قرص مسکن آن ها را درمان نمود. برای مثال اگر درد دندان شما مربوط به تحریک اعصاب شما توسط مواد روکش باشد، معمولا پس از چند روز متوقف می شود. اما در صورتی که درد دندان روکش شده، علت ریشه ای داشته باشد باید به پزشک مراجعه نموده و آن را درمان نمود. برای مثال ممکن است درد دندان روکش شده ی شما به سبب وجود پوسیدگی دندان های زیر آن باشد. در این صورت لازم است که روکش برداشته شده و به درمان دندان شما پرداخته شود.

آگهی

بهترین مسکن برای دندان درد

پیش گیری از درد دندان روکش شده

اگر قصد روکش نمودن دندان های خود را دارید لازم است تا به نکاتی توجه نمایید تا بتوانید از بروز هر گونه درد در دندان ها پیش گیری نمایید. از جمله ی این نکات مراجعه به دندانپزشکی معتبر می باشد. زیرا یکی از مهم ترین علت درد دندان روکش شده استفاده ی دندانپزشکان از مواد نامرغوب برای روکش دندان و عدم انجام درست عمل روکش اشاره نمود. هم چنین لازم است تا پیش از انجام روکش در مورد مواردی چون مصرف داروها، داشتن آلرژی و حساسیت، داشتن بیماری های خاص و‌… به طور کامل با پزشک خود مشورت نموده و از آن راهنمایی بگیرید. علاوه بر این موارد لازم است تا بعد از انجام روکش تا چند ساعت از مصرف هرگونه غذایی خودداری نمایید و تا مدتی از انواع مواد غذایی یا نوشیدنی هایی با دماهای خیلی بالا یا خیلی پایین را مصرف نکنید. هم چنین لازم است توجه کنید که فشار آوردن زیاد شما به دندان ها نیز ممکن است موجب افزایش میزان درد در آن ها شود.

جمع بندی

یکی از متداول ترین مشکلات بعد از روکش کردن دندان ها، بروز درد در آن ها می باشد. برای درمان آن ابتدا لازم است علت درد دندان روکش شده را بررسی نمود. از جمله علل بروز درد در دندان های روکش شده می توان به استفاده از مواد بی کیفیت، تحریک عصب، التهاب لثه ها، پوسیدگی و عفونت دندان های زیر روکش، وارد کردن فشار زیاد به دندان های روکش شده، مصرف مواد غذایی نامناسب و… اشاره نمود. درد دندان روکش شده ممکن است موقتی بوده و با مسکن قابل درمان باشد. اما در برخی موارد مانند وجود خرابی و پوسیدگی در زیر دندان لازم است تا نسبت به برداشتن روکش و درمان خرابی ها توسط دندان پزشک اقدام شود. به همین دلیل توجه داشته باشید که وجود هر گونه درد و ناراحتی پس از انجام روکش را با دندان پزشک خود در میان بگذارید.

منابع

آگهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا