پزشکی و سلامتکسب و کار خدماتی

روکش دندان عصب کشی شده

اگر شما دندانی دارید که دچار مشکلاتی در ریشه شده و نیاز است که عصب کشی انجام دهید بهتر از یک سری اطلاعات درباره عصب‌کشی‌دندان و روکش دندان عصب کشی شده داشته باشید تا بدانید قرار است چه اتفاقی برای دندان شما بیفتد و چه مراقبت هایی در ادامه نیاز خواهید داشت. سعی کنید در بهترین حالت از دندان هایتان مراقبت کرده تا آسیب نبیند اگر هم دچار پوسیدگی جزئی شدند سریعاً به دندانپزشک مراجعه کرده تا این پوسیدگی های سطحی را برطرف شود و اینکه این پوسیدگی به ریشه نرسیده و باعث آسیب ریشه و عصب دندان نشود. اگر در بهترین شرایط از آنها محافظت و مراقبت کنید و از دندان هایتان به عنوان ابزار استفاده نکنید و مسواک زدن حداقل دو بار در روز را همواره داشته باشید دندان ها می توانند به اندازه عمر انسان ، عمر کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا بدانید برای دندان عصب کشی شده نیاز به روکش دندان عصب کشی شده هست یا خیر.

عصب کشی دندان چیست؟

اندودنتیست به معنای حل مشکلات داخلی دندان می باشد. در واقع معنی کلمه اندودنتیست عصب کشی دندان می باشد. برای آنکه با عصب کشی دندان آشنا شوید باید بدانید که عصب و ریشه دندان در کجا قرار دارند .

آگهی

باید گفت دندان دارای سه لایه اصلی می باشد که لایه رویی از جنس ماده‌ای بسیار محکم که نقش حفاظتی را ایفا می کند مینای دندان نام دارد . لایه دوم دندان که در زیر مینای دندان ، عاج دندان خواهد بود .در زیر دولایه ،بافت نرمی به نام پالپ دندان وجود دارد. پالپ دندان همان مغز دندان به حساب می آید. پالپ حاوی رگهای خونی اعصاب دندان و بافت های ارتباطی است که بافت سخت دندان را به اطراف آن ازجمله لثه مرتبط می کند و وظیفه تغذیه و خون رسانی به دندان را بر عهده دارد و باعث رشد و سلامت دندان می باشد . وظیفه اصلی پالپ رشد دندان می باشد و زمانی که دندان به نهایت رشد خود رسید دیگر رشد نخواهد کرد می‌تواند بدون پالپ به حیات خود ادامه دهد و تغذیه خود را از بافت اطراف نیز دریافت کند بنابراین شما با تخلیه پالپ دندان و مراحل عصب کشی، دندان خود را از دست نخواهید داد عصب کشی به این صورت است که دندانپزشک ابتدا پالپ دندان را تخلیه می کند به این علت که وقتی عفونت به این بافت می‌رسد در تمام بافت آن گسترش می یابد و باید تمام آن تخلیه شود تا میکروب ها از طریق خون به سایر نقاط دیگر بدن سرایت نکند وقتی این قسمت تخلیه شد دندان پزشک دندان را عفونت زدایی کرده و حالا نوبت پر کردن دندان می رسد حفره خالی دندان را به وسیله ماده مخصوصی پر می کند در شرایطی که مغز بیشتر دندان از بین رفته باشد برای نگهداری دندان در جایگاه خود آن را با روکش مخصوصی می پوشاند تا آلودگی های دیگری وارد دندان و مغز دندان نشود.

درمان ریشه دندان

درمان ریشه یک دندان برای از بین بردن عفونت داخل دندان است همچنین از پوسیدگی و عفونت دندان های مجاور نیز جلوگیری می کند زمانی که درد های وحشتناکی دندان را فرا می گیرد بهترین راه برای تسکین دردها درمان ریشه دندان می باشد که به وسیله عصب کشی انجام می‌شود.

بعضی از بیماران فکر می‌کنند که این کار بسیار دردناک است ولی با وجود بی حسی های موجود شما هیچ دردی در طی مراحل عصب کشی و درمان ریشه دندان و نصب روکش دندان عصب کشی شده حس نخواهید کرد.

اگر به درمان ریشه دندان نپردازید بافت نرم داخل ریشه دندان متورم می شود و آسیب می بیند و این آسیب و تورم می تواند منجر به پوسیدگی های عمیق دندانی شده و ترک یا شکستگی های دندان را به دنبال داشته باشد. حتی دندانهای مجاور را دچار مشکل کند.

در شرایطی آسیب و شکستگی دندان، مانند تصادف یا زمین خوردن های شدید که باعث شکستگی و ترک دندان ‌میشود نیز نیازمند است در این شرایط به درمان ریشه و عصب کشی پرداخته و روکش دندان عصب کشی شده مناسبی بر روی دندان نصب شود به این علت که شکستگی دندان همراه با ورود میکروب و آلودگی به ریشه دندان خواهد بود و در صورت درمان نشدن ریشه ، عفونت گسترش می‌یابد و باعث می‌شود شما دندان خود را به طور کلی از دست بدهید . بنابراین توصیه می شود در صورت شکستگی دندان بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید آسیب های وارده به مغز دندان منجر به دردهای شدیدی و آبسه و عفونت های دهانی میشوند.

آگهی

لمینت دندان

علت وجود روکش دندان عصب کشی شده

علت نصب روکش دندان بعد از عصب کشی دندان به این صورت است که بتوانیم دندان را در جایگاه خود محکم نگه داریم وقتی تاج دندانی با تخلیه مواد عفونی ضعیف میشود در این شرایط برای نگه داشتن دندان در جایگاه خود نیازمند روکش مناسبی می باشد.

به احتمال زیاد اگر دندانی که مغز آن تخلیه شده روکش مناسبی نصب نشود دندان در آینده ترک برمیدارد و میشکند در صورت شکستگی دندان ترمیم آن دشوارتر خواهد بود و هزینه های بیشتری برای بیمار به دنبال خواهد داشت. اینکه دندان شما بعد از عصب کشی نیاز به روکش دندان عصب کشی شده داشته باشد یا خیر به این که عصب کشی چگونه انجام شده و دلیل عصب کشی دندان چه می باشد بستگی دارد و معمولاً اگر دندان‌های آسیای کوچک یا بزرگ را عصب کشی کرده باشند حتماً روی آن روکش می‌گذارند چرا که فرد برای جویدن غذا حتماً به این دندان‌ها نیاز دارد.

روکش کامپوزیتی

بعضی از دندانپزشکان برای جایگزینی حفره خالی دندان عصب کشی شده آن را پر می کنند اما استفاده از روکش گزینه بهتری می باشد اکثر دندان‌هایی که نیازمند عصب کشی می باشند قبلاً دچار پوسیدگی شدند و دندانها ضعیف و خراب هستند در این شرایط برای این دندان ها نصب روکش دندان عصب کشی شده الزامی و ضروری میباشد به این علت که این دندان در شرایط آسیب پذیری قرار دارد.

در مواردی که نیاز به روکش دندان نمی باشد

دندان های جلویی و نیش اگر آسیب زیادی ندیده باشند بعد از عصب کشی نیازمند روکش نمی باشند به این علت که نسبت به دندانهای آسیا فشارهای کمتری بر آنها وارد می‌شود و کمتر در معرض شکستگی و آسیب قرار دارند. ولی برای زیبایی بیشتر افراد درخواست روکش دندان میکنند.

منابع

آگهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا