پزشکی و سلامتکسب و کار خدماتی

انواع لمینت سرامیکی دندان

یکی از روش های زیبا سازی دندان ها استفاده از لمینت می باشد. لمینت ها دارای انواع گوناگونی می باشند. در این مطلب قصد بررسی انواع لمینت سرامیکی را داریم. در صورتی که شما نیز قصد زیبا سازی دندان های خود را دارید و قصد دارید بیش تر با انواع لمینت سرامیکی آشنا گردید تا بتوانید نوع مناسب آن را برای دندان های خود استفاده نمایید، پیشنهاد می کنیم تا مطلب زیر را مطالعه فرمایید.

لمینت دندان

گاهی ممکن است به دلایل مختلفی دندان ها زیبایی خود را از دست بدهند و رنگ آن ها تیره گردد. از آن جایی که زیبایی دندان ها روی زیبایی چهره ی فرد تاثیر مستقیم دارند، عدم زیبای موجب کاهش زیبایی چهره می گردد. یکی از روش های زیبا سازی دندان ها استفاده از لمینت می باشد. لمینت در واقع پوشش نازکی می باشد که از موادی هم رنگ با دندان ها ساخته می شود و جهت دادن ظاهری زیبا تر به دندان روی آن ها را می پوشاند. لمینت ها می توانند از انواع سرامیکی و یا کامپوزیتی باشند. البته لمینت سرامیکی نیز دارای انواع مختلفی می باشد که در ادامه ی مطلب بیش تر به بیان انواع لمینت سرامیکی می پردازیم.

آگهی

بررسی انواع لمینت سرامیکی

لمینت سرامیکی همان طور که از نام آن معلوم است، ساخته شده از جنس سرامیک می باشد و ضخامت آن نیم میلی متر می باشد. این نوع از لمینت ها به وسیله ی باند رزینی، به دندان متصل می گردند. به طور کل می توان بیان نمود که طول عمر لمینت های سرامیکی به نسبت بیش تر می باشد. لمینت سرامیکی دارای انواع مختلف می باشد که دارای ویژگی های متفاوتی می باشند. از جمله ی انواع لمینت سرامیکی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

‌ایى ماکس

ایی ماکس از جمله انواع لمینت سرامیکی می باشد که از جنس لیتیوم دی سیلیکات است. در استفاده از این نوع لمینت دندان پزشک پس از قالب گیری دندان بیمار توسط قالب مومی ، لیتیوم دی سیلیکات مذاب را داخل قالب می ریزد و پس از خنک و سفت شدن آماده ی استفاده می گردد. در صورت مقایسه ی این نوع از لمینت سرامیکی با لمینت سرامیکی زیرکونیا و یا کاد کام می توان بیان نمود که این نوع لمینت دارای زیبایی بیش تر و اما مقاومت کم تری به نسبت لمینت زیرکونیا و کاد کام می باشد.

زیرکونیا

از دیگر انواع لمینت سرامیکی می توان به لمینت سرامیکی زیرکونیا اشاره نمود. قالبی که برای این نوع از لمینت استفاده می شود از نوع گچ است. داخل قالب نیز زیرکونیوم با خمیر سرامیک، به شکل لایه لایه ریخته می‌شوند. از جمله ویژگی های این نوع از لمینت سرلامیکی می توان به مقاومت بالای آن و هم چنین شفافیت پایین اشاره نمود.

آگهی

کاد کام

طراحی این نوع لمینت سرامیکی به صورت مجازی صورت می گیرد و توسط اسکن دندان بیمار انجام می شود. پس از تکمیل طراحی، این طرح روی یک بلوک سرامیکی که تنها یک رنگ دارد تراش داده می شود. تک رنگ بودن بلوک سرامیکی موجب می گردد تا این لمینت رنگی مانند رنگ طبیعی دندان ها نداشته باشد.

روش های سفید کردن دندان

لومینیرز

از جمله انواع لمینت سرامیکی که شباهت زیادی به دندان های طبیعی انسان دارد می توان به لومینیرز اشاره نمود. از ویژگی های این نوع لمینت سرامیکی می توان به ضخامت بسیار کم و مقاومت بالا اشاره نمود. ساخت این نوع لمینت سرامیکی تنها توسط یک شرکت آمریکایی انجام می شود. به همین دلیل دندان پزشک باید قالب دندان بیمار را برای این شرکت ارسال نماید تا فرایند ساخت آغاز شود. به همین دلیل نیز ساخت این نوع از لمینت سرامیکی هزینه ی زیادی به همراه خواهد داشت.

بریلیانس

لمینت سرامیکی بریلیانس تنها توسط یک شرکت آمریکاییساخته می شود و به همین دلیل دندان پزشک باید قالب دندان بیمار را برای این شرکت ارسال نماید تا فرایند ساخت آغاز شود. به طور معمول فرایند ساخت و ارسال این نوع از لمینت ها حدود ۳ هفته به طول می انجامد. و بدیهی است که هزینه ی آن نیز زیاد باشد. این نوع از لمینت سرامیکی نیز مانند لمینت سرامیکی لومینیرز شباهت بالایی به دندان ها ی طبیعی دارد.

اى پى اس ونیر

از جمله دیگر انواع لمینت سرامیکی می توان به لمینت سرامیکی ای پی اس ونیر اشاره نمود. این نوع از لمینت های سرامیکی به صورت آماده وجود دارند و جهت استفاده تنها لازم است تا توسط تراش خوردن با دندان بیمار سازگار شوند. مهارت دندانپزشک در تراش دادن این نوع از لمینت رابطه ی مستقیمی با سازگاری آن با دندان ها دارد. به دلیل آماده بودن این نوع از لمینت نیز اتصال آن به دندان ها بسیار سریع انجام شده و تنها یک جلسه به طول می انجامد. لازم به ذکر است که کیفیت و هم چنین زیبایی این نوع از لمینت های سرامیکی، به نسبت دیگر لمینت ها پایین تر می باشد.

انتخاب بهترین لمینت سرامیکی

انواع لمینت سرامیکی دارای ویژگی ها ی گوناگونی می باشند. در این صورت برای انتخاب بهترین نوع لمینت سرامیکی لازم است تا با ویژگی های هر نوع از لمینت آشنا باشید و توسط ویژگی هایی چون قیمت، زیبایی، کیفیت ، استقامت و … مورد مناسب برای خود را انتخایب نمایید.

جمع بندی

لمینت در واقع پوشش نازکی می باشد که از موادی هم رنگ با دندان ها ساخته می شود و جهت دادن ظاهری زیبا تر به دندان روی آن ها را می پوشاند. لمینت ها می توانند از انواع سرامیکی و یا کامپوزیتی باشند. لمینت سرامیکی همان طور که از نام آن معلوم است، ساخته شده از جنس سرامیک می باشد و ضخامت آن نیم میلی متر می باشد. این نوع از لمینت ها به وسیله ی باند رزینی، به دندان متصل می گردند. به طور کل می توان بیان نمود که طول عمر لمینت های سرامیکی به نسبت بیش تر می باشد. لمینت سرامیکی دارای انواع مختلف می باشد که دارای ویژگی های متفاوتی می باشند. از جمله ی انواع لمینت سرامیکی می توان به لمینت های سرامیکی مدل ‌ایى ماکس، زیرکونیا، کاد کام، لومینیرز، بریلیانس و اى پى اس ونیر اشاره نمود.

منابع

آگهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا