پزشکی و سلامتکسب و کار خدماتی

انواع لیزر دندان پزشکی

در این مطلب قصد بررسی انواع لیزر دندان پزشکی را داریم. در صورتی که شما نیز قصد آشنایی بیش تر با انواع لیزر دندانپزشکی را دارید، می توانید به ادامه ی مطلب مراجعه کنید.

بررسی انواع لیزر دندانپزشکی

لیزر ها دارای کاربرد های مختلفی می باشند که از جمله ی آن ها کاربرد در دندان پزشکی است. انواع لیزر دندانپزشکی به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

آگهی

۱. لیزر با توان کمتر از ۰٫۵ وات : این لیزر ها اغلب در ترمیم سلولی و یا درمان های ضد التهابی کاربرد دارند.

۲.لیزر توان های بالاتر از ۰٫۵ وات: این لیزرها، در انواع جراحی ها و کارهای درمانی کاربرد دارند.

کاربرد انواع لیزر دندانپزشکی :

۱. تشخیص پوسیدگی با مقیاس عددی:

تشخیص انواع پوسیدگی با استفاده از لیزر آرگون و لیزر دایود کم توان ممکن است . این مقدار به طور کلی با یک مقدار عددی روی دستگاه نشان داده می شود. قوی ترین دستگاه، دستگاه دیاگنودنت (DIAGNOdent) می باشد که فایده آن نشان دادن پوسیدگی با عدد است. در صورتی دندان بیش از حد خشک شود یا بر روی دندان جرم و پلاک وجود داشته باشد، پاسخ کاذب بدست می آید. در این موارد احتمال دارد پوسیدگی وجود نداشته باشد و دستگاه به ما اشتباه بگوید که پوسیدگی وجود دارد. در مواقع استفاده از این دستگاه باید از روش های قدیمی تشخیص پوسیدگی دندان هم استفاده کرد.

۲. پیشگیری از پوسیدگی دندان :

آگهی

به کمک دو روش گران قیمت لیزر دندان Nd:YAG و یا CO2 می توان از پوسیدگی دندان جلوگیری کرد به طوری که با ذوب کردن کریستال های مینایی و کریستاله شدن مجدد آن ، می توان‌ نفوذ پذیری دندان را کاهش دهد و از ورود میکروب ها جلوگیری کرد.

۳.تراش دندان با لیزر:

لیزر های اربیوم به راحتی بافت های سخت مانند دندان و استخوان را می تراشد. این روش بسیار ایمن و مطمئن است در صورتی که توسط یک فرد آشنا با علم روز انجام شود. این دستگاه ها سرعت پایینی دارند به همین دلیل زمان تراش دندان با این لیزر طولانی است. دوما این دستگاه ها بسیار گران قیمت هستند و استفاده از آن ها باید هزینه ی زیادی پرداخت شود. و فقط راهی است برای افرادی که از صدای وسایل چرخنده دندانپزشکی به دندانپزشک مراجعه نمی کنند. قطعا در آینده نزدیک دستگاه های لیزر دندانپزشکی بهتری اختراع می شود فرایند درمان را راحت تر می کند.

با یک تیم متخصص

۴.لیزر سفید کننده دندان ،بلیچینگ با لیزر :

یکی از کاربرد های لیزر سرعت بخشیدن به فرایند بلیچینگ در مطب است. در سفید کردن دندان، لیزر به تنهایی معجزه نمی کند. در فرآیند هایی مثل بلیچینگ دندان ، لیزر دندان فقط سرعت درمان را بالا می برد. تقریبا یک فرایندی که در ۲ ساعت انجام می شود با ده دقیقه درمان لیزری تمام میشود . لیزر دندان برای سفید شدن دندان ها از لیزر های نوع آرگون و یا لیزر های دیود و یا دایود می باشد.

۵. رفع حساسیت دندانی با لیزر :

خیلی از افراد همیشه شکایت دارند که دندان های شان هوا می کشد و با خوردن آب سرد یا میوه های خنک درد می گیرد. در بسیاری از موارد دندان ها بعد از جرم گیری کردن و یا انجام لمینیت ، حساس می شوند. یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن حساسیت های دندانی ، استفاده از انواع لیزر دندانپزشکی است.

۶ .عصب کشی دندان با لیزر یعنی درمان ریشه دندان ها با لیزر یا روت کانال با لیزر :

عصب کشی دندان های عفونی به روش های مختلف صورت می گیرد. در پیشرفته ترین حالت از دستگاهی به نام روتاری استفاده می شود و در دندان هایی که عفونت دارند و باکتری ها به عمق عاج دندان نفوذ پیدا کرده اند و با هیچ ماده شستشو دهنده ای نمی شود به این نقاط دسترسی پیدا کرد، از لیزر دندانپزشکی می توان کمک گرفت. عصب کشی با لیزر به معنای انجام درمان کامل ریشه با لیزر نیست لیزر در این فرایند فقط بسیار کمک کننده است. علاوه بر هزینه عصب کشی دندان باید هزینه ی شارژ دستگاه در هر جلسه را هم در نظر بگیریم .

پروتز دندان

۶. جرم گیری دندان با لیزر :

برداشتن جرم را به طور با لیزر انجام نمی دهند چون لیزر های بافت سخت اگر بتوانند جرم دندان را بردارند، به خود دندان هم آسیب می رسانند. در حال حاضر جرم گیری دندان را نمی توان با لیزر انجام داد و به احتمال زیاد در آینده انواع لیزر دندانپزشکی مختلف به بازار می آید که بافت ها را به صورت انتخابی بر می دارد. بعد از جرم گیری با دستگاه های اولتراسونیک و یا پیزوالکتریک، کورتاژ لثه و یل ضدعفونی پاکت ها را می توان با اطمینان خاطر با لیزر های دندانپزشکی انجام داد.

۷. جراحی لثه با لیزر :

در حال حاضر تنها لیزری که برای برداشتن استخوان و تراشیدن آن در بازار موجود است، لیزر اربیوم می باشد. حتی تراش دادن استخوان برای ایمپلنت با استفاده از این لیزر هنوز نمی تواند به طور دقیق انجام شود. در سال های آینده با پیشرفت دستگاه های لیزر، این قابلیت به انواع لیزر دندانپزشکی افزوده خواهد شد. کاربرد لیزر در ایمپلنت دندان هم کم نیست. لیزر میتواند کمک زیادی به ضدعفونی محل کاشت ایمپلنت کند. در بسیاری موارد ، از لیزر در دو هفته اول پس از کاشت دندان برای تحریک سلول های استخوان ساز می توان استفاده کرد . در بیشتر موارد التهاب بعد از جراحی را کمتر می کند.

۸. کاربرد لیزر در درمان آفت :

آفت دهان، یک ضایعه دردناک درون دهان میباشد که علت بروز آن هنوز مشخص نیست. تنها روش هایی که در حال حاضر برای درمان آفت دهان وجود دارد، درمان با استفاده از کورتون است. که ۵ تا ۷ روز طول میکشد. در حالی که با استفاده از انواع لیزر دندان پزشکی کم توان ، می توان طی دو تا سه جلسه درمانی کوتاه بافاصله ۴۸ ساعت در فاصله ۴ روز آفت دهان را از بین برد.

جمع بندی

لیزر ها دارای کاربرد های مختلفی می باشند که از جمله ی آن ها کاربرد در دندان پزشکی است. انواع لیزر دندان پزشکی دارای کابردهای مختلفی می باشند که از جمله ی آن ها می توان به درمان آفت، جرم گیری، عصب کشی، رفع حساسبت و … اشاره نمود.

منابع

آگهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا