پزشکی و سلامتکسب و کار خدماتی

کاربرد های لیزر دندان پزشکی

در این مطلب قصد بررسی کاربرد های لیزر در دندانپزشکی در دندان پزشکی را داریم. در صورتی که شما نیز قصد دارید تا بیش تر با کاربرد های لیزر در دندانپزشکی آشنا شوید، پیشنهاد می شود تا به ادامه ی مطلب توجه نمایید.

بررسی کاربرد های لیزر در دندانپزشکی :

لیزر از جمله ابزار آلاتی به شمار می رود که دارای کاربرد های فراوانی می باشد و از آن می توان در صنایع گوناگون بهره برد. از جمله کاربردهای آن نیز می توان به استفاده در دندانپزشکی اشاره نمود. از جمله کاربردهای لیزر دندانپزشکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آگهی

آسان شدن حرکات ارتودنسی :

از جمله کاربرد های لیزر در دندانپزشکی می توان سرعت بخشیدن به عمل ارتودنسی را نام برد. ارتودنسی و یا همان مرتب نمودن دندان ها دارای پروسه ای طولانی مدت و زمان بر می باشد. اما می توان این پروسه را توسط لیزر سرعت داد.

فرنوم :

از جمله دیگر کاربردهای لیزر دندانپزشکی می توان به برداشتن فرنوم ها اشاره نمود. فرنوم‌ ها در بخش‌ های مختلف بدن انسانها وجود دارند و وظیفه ی آنها محدود کردن حرکات اندام ها و اعضای بدن است. فرنوم ها دارای ساختارهای نرم هستند و کاربردهای دیگری نیز دارند. فرنوم‌ها برخی مواقع بنا به دلایلی بزرگتر و حجیم تر از حالت طبیعی هستند و احتمال دارد باعث ایجاد مشکلاتی شوند. برای مثال اگر فرنوم لب بالا یا پایین بزرگتر از حالت طبیعی باشد، می‌ تواند موجب ایجاد دیاستم یا فاصله بین دو دندان جلویی شود. برای بستن این فاصله ابتدا باید با کمک لیزر و یا تیغ جراحی فرنوم اضافی برداشته شود. بعد ارتودنسی یا درمان‌ های دیگری مانند لمینت دندان یا کامپوزیت برای بستن کامل فاصله انجام شود. به برداشتن فرنوم در اصطلاح دندانپزشکی، فرنکتومی گفته میشود. امروزه به جای استفاده از تیغ جراحی از لیزر جهت فرنکتومی استفاده می‌ شود.

بلیچینگ دندان :

یکی دیگر از کاربردهای لیزر دندانپزشکی بلیچینگ دندان می باشد. چنانچه دندان هایتان دچار تغییر رنگ شود و با مسواک زدن و استفاده از خمیر دندان‌ های سفید کننده رنگشان تغییری نکند، بهتر است بلیچینگ دندان را در مطب دندانپزشک امتحان کنید.

آگهی

آفیس بلیچینگ با لیزر و یا همان سفید کردن دندان‌ها، روشی است که در آن از ترکیبات شیمیایی سفید کننده مثل هیدروژن پراکسید یا کارباماید پراکسید برای سفید شدن دندان‌ها استفاده میکنند.

در این روش پس از آنکه دندان‌ها را جدا کردند و از سالم بودن بافت لثه مطمئن شدند، ژلی حاوی هیدروژن پراکسید یا کارباماید پراکسید با غلظت نسبتاً بالا را روی دندان‌ها می گذارند. این ژل به تنهایی دندان‌ها را سفید نمی‌کند و باید توسط یک عامل خارجی مانند نور فعال شود تا خاصیت سفید کنندگی پیدا کند.

در این روش معمولا از دستگاه “لایت کیور” برای فعال کردن عوامل سفید کننده در ژل استفاده می‌ کنند. اگر از لیزر بافت نرم یا لیزر دیود برای اینکار استفاده شود، اصطلاحاً می گویند که بلیچینگ با لیزر انجام شده است. بلیچینگ با لیزر دیود جز مهم‌ ترین کاربردهای لیزر در دندانپزشکی است که استفاده از آن روز به روز در حال افزایش است.

بهبود رنگ لثه و یا رفع سیاهی لثه

ممکن است شما هم در طول زندگی خود افرادی را دیده باشید که رنگ قسمت هایی و یا کل لثه ی آن‌ها سیاه رنگ، قهوه ای و یا به طور کلی تیره تر از رنگ معمولی لثه باشد. برخی بیماری‌ ها، مصرف برخی داروها، عوامل ژنتیکیو … را می توان از جمله دلایل تیره شدن لثه ها به شمار آورد. از جمله کاربردهای لیزر دندانپزشکی رفع سیاهی لثه می باشد. برای از بین بردن سیاهی لثه، پرتو های لیزر دندانپزشکی را که طول موج مشخصی دارند بر روی لثه می تابانند که این موج فقط رنگدانه های غیرطبیعی لثه را مورد حمله قرار می‌ دهد.

روش هایپرپلازی لثه با لیفت لثه یا ژنژیوکتومی :

برخی از افراد دچار تورم لثه هستند ‌،تورم لثه در آن‌ها طوری است که لثه به میزان زیاد و بیش از حدی دندان‌ ها را می پوشاند. در این موارد نصب براکت های ارتودنسی به سختی انجام می‌شود. جون بافت اضافی لثه، اجازه نصب براکت‌ ها در محل مناسب را نمی‌ دهد. در این صورت لازم است تا بافت اضافی لثه به منظور نصب براکت ‌ها برداشته شود که این کار توسط لیزر ها صورت می گیرد.

کاهش دوره نقاهت و ریکاوری بعد از جراحی ایمپلنت با استفاده از لیزر :

از کاربردهای لیزر دندانپزشکی می توان به برش لثه در ایمپلنت نیز اشاره نمود. ایمپلنت از بهترین روش‌های جایگزین دندان از دست رفته است. در روش ایمپلنت دندان را با عمل جراحی در داخل استخوان فک ‌قرار میدهند. قبل از کاشت ایمپلنت، بافت لثه را برش میدهند تا متخصصان بتوانند با دریل کردن استخوان، پیچ ایمپلنت را داخل آن فک قرار دهند. بعد از کاشته شدن پایه فیکسچر ایمپلنت در استخوان فک بافت لثه را برش میدهند و اطراف ایمپلنت را بخیه می‌ زنند. پس از بخیه ممکن است خوب شدن ان کمی طول بکشد و برای بیمار مشکلاتی پیش بیاید. با استفاده از لیزر میتوان دوره نقاهت پس از کاشت ایمپلنت را کاهش داد. به این ترتیب که پس از کاشته شدن کامل ایمپلنت، با استفاده از لیزر، بافت اضافی لثه را برداشته و یا به اتصال بهتر لثه و پیشگیری از عفونت و خونریزی آن کمک کرد. با این روش افراد بهبودی خود را زودتر به دست می‌ آورند.

از بین بردن ضایعات بافت نرم :

آفت دهان یکی از شایع‌ ترین ضایعه بافت نرم در داخل دهان میباشد. شکل ظاهری آفت ‌ها دارای مرکزی به رنگ سفید و روشن با حاشیه قرمز و یا حتی تقریبا زرد رنگ هستند. اکثر افراد برای چند بار در طول زندگی ممکن است دچار آفت دهان شده باشند و بدون اینکه نیاز به درمانی داشته باشند به راحتی و به خودی خود درمان می‌ شوند.

جمع بندی

لیزر از جمله ابزار آلاتی به شمار می رود که دارای کاربرد های فراوانی می باشد و از آن می توان در صنایع گوناگون بهره برد. از جمله کاربردهای آن نیز می توان به استفاده در دندانپزشکی اشاره نمود. از جمله کاربردهای لیزر دندانپزشکی می توان به مواردی چون تسریع ارتودنسی دندان، برداشتن فرنوم، بلیچینگ دندان، بهبود رنگ لثه ، لیفت لثه ، از بین بردن ضایعات بافت نرم و … اشاره نمود.

منابع

آگهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا