پزشکی و سلامتکسب و کار خدماتی

روکش های زیرکونیا

امروزه پیشرفت های بسیار زیادی در حوزه دندانپزشکی به وجود آمده است و می توان بدترین دندان ها را به کمک مواد اصلاح کرد. روکش های زیرکونیا یکی از بهترین موادی است که در ترمیم دندان ها کاربرد دارد. این روکش چون هیچ گونه فلزی ندارد ، زیبایی ظاهری دندان را تا حد ممکن افزایش می دهد حتی بعد از استفاده از آن تشخیص دندانی که روکش روی آن انجام شده با دندان طبیعی خیلی سخت است. روکش دندان زیرکونیا از آلیاژ نوعی فلز که رنگ سفیدی دارد، ساخته می شود و امروزه در دندانپزشکی از آن خیلی زیاد استفاده می شود . در ادامه ی مطلب بیش تر به بررسی روکش های زیرکونیا خواهیم پرداخت.

آشنایی با روکش های زیرکونیای دندان :

قبلا دندانپزشک ها برای ترمیم و اصلاح دندان های خراب و شکسته بیشتر از روکش های فلزی استفاده می کردند ، روکش های دندانی فلزی، روکش هایی از جنس طلااز جمله روکش های دندانی فلزی بودند که بیشتر مورد استفاده قرار می گرفتند. این روکش ها با وجودی که‌ دوام بالایی دارند امروزه زیاد مورد توجه مردم قرار نمی گیرند، چون رنگ فلزی آن باعث می شود که دندان ها حالت طبیعی نداشته باشد. به همین دلیل امروزه از روکش های غیر فلزی بیشتر استفاده می کنند و ، روکش های زیرکونیا دندان از بهترین نوع روکش های غیر فلزی است که از آلیاژی که رنگ آن سفید است ساخته می شود و امر باعث می شود، زیبایی طبیعی دندان ها حفظ شود.

آگهی

جنس روکش های زیرکونیا ، اکسید زیرکونیوم است و با بدن انسان تناسب بسیار بالایی دارند و با استفاده از آن می توان خیلی راحت بر روی دندان شیار هایی را بوجود آورد. به دلیل متناسب بودن این نوع روکش با ساختار بدن انسان هیچ گونه بوی بدی در دهان ایجاد نمی شود. روکش های زیرکونیا دندان، چون عایق است برای افرادی که دندان هایشان در برابر سرما و گرما حساس است ، انتخاب مناسبی خواهد بود. حتی افرادی که نسبت به روکش های فلزی آلرژی دارند، روکش های زیرکونیا دندان، انتخاب مناسبی می تواند باشد . افرادی که از روکش های زیرکونیا استفاده کرده اند باید به بهداشت دهان و دندان خود بیشتر توجه داشته باشند و دائم با استفاده از ابزارهای مخصوصی زیر بریج و بافت های اطراف روکش های زیرکونیا را پاکسازی کنند، به این نکته باید توجه کنند عدم رعایت بهداشت باعث پوسیده شدن دندان های پایه، التهاب لثه و در آخر باعث شکسته شدن دندان می شود.

نحوه ساخت روکش دندان زیرکونیا :

برای ساختن روکش دندان زیرکونیا، ابتدا دندانپزشک دندان های بیمار را با دقت معاینه می کند و بعد ابعاد دندان را اندازه می گیرد و قالب مناسبی برای آن ها تهیه می کند. سپس دندانپزشک قالبی را که تهیه کرده برای لابراتوار ارسال میکند تا دندان را با استفاده از اسکن سه بعدی و دستگاه های تراش تولید کنند.

مقایسه روکش دندان زیرکونیا با سایر روکش های دندانی :

‌ بهترین و با دوام ترین روکش فلزی، روکش از جنس طلا است و در گذشته چون دارای دوام و ماندگاری بالایی بود به شدت مورد استقبال مردم قرار می گرفت. تنها ایراد روکش دندان طلا، تفاوت رنگ آن با رنگ طبیعی دندان ها است. امروزه روکش های زیرکونیا دندان به دلیل داشتن رنگی مشابه رنگ دندان ها، برای روکش های طلا جایگزین شده است.

روکش های سرامیکی هم، سفید رنگ هستند و استفاده از آن باعث حفظ ظاهر طبیعی دندان می شود، ولی به هیچ عنوان ماندگاری و دوام آن به اندازه روکش دندان زیرکونیا نیست.

آگهی

مزایای روکش های زیرکونیا:

این‌ روکش ها از دوام و مقاومت بالابرخوردار هستند و مقاومت بالایی در برابر استهلاک و ساییدگی نیز دارند.دارای رنگی مشابه با رنگ دندان های طبیعی هستند. هیچگونه اسکلت فلزی ندارند. به راحتی می توان اندازه ی آن را تغییر داد، به لثه آسیب نمی زنند.

کارایی تاج دندان

از میان مزیت های روکش های زیرکونیا دندان، بزرگترین و مهمترین مزیت این روکش زیبایی و هم رنگ بودن آن با دندان های طبیعی است . رنگ این روکش به اندازه ای طبیعی و زیبا است که از آن برای روکش کردن دندان های جلویی نیز می توان استفاده کرد.

مزیت دیگر این روکش زیست سازگار بودن آن است منظور از زیست سازگار بودن یعنی ، مدت زمان زیادی در می تواند باقی بماند و در طول استفاده از آن سیستم ایمنی بدن دچار مشکل نشده و روکش را پس نمیزند.

انواع زیرکونیا :

زیرکونیا انواع مختلفی دارد که به دو مورد از ان اشاره میکنیم.

زیرکونیای جامد:

قوی بودن زیرکونیای جامد از زیرکونیای شفاف باعث می شود دندان نیروی جویدن و آسیاب را راحت تحمل کند. این روکش برای دندان هایی که عصب کشی شده اند مناسب است و از دندان های ضعیف بیشتر حمایت می کند. چون رنگ آن کمی مات است استفاده از آن برای دندان های عقبی مناسب تر است.

زیرکونیا فوق شفاف:

این پوشش زیرکونیایی دارای ظاهر زیبایی است و دقیقاً شبیه دندان های طبیعی افراد می باشد و روی دندان های جلویی قرار می گیرد .

معایب روکش های زیرکونیا:

روکش های زیرکونیا دندان مزایای زیادی دارند، اما دارای معایبی هم می باشد .از جمله ی این معایب سختی بسیار زیاد آن ها می باشد. این ویژگی باعث شده که خیلی از پزشکان روکش طلا را ترجیح دهند. از دیگر معایب روکش های زیرکونیا، پوسیده شدن دندان های زیر آن به دلیل سایش مواد سخت آن به دندان می باشد. به همین دلیل وقتی بیماران بخواهند روکش های زیرکونیا دندان را بر دارند، متوجه می شوند که دندان زیرین آن پوسیده شده است.

عوامل موثر بر قیمت روکش های زیرکونیا

قیمت روکش های زیرکونیا با توجه به عوامل زیر متفاوت می باشد ،نوع مواد مورد استفاده، تجربه دندانپزشک، موقعیت کلینیک، نوع دستگاه مورد استفاده و همچنین نوع کاربرد آن برای هر فرد .

جمع بندی

روکش های زیرکونیا دندان از بهترین نوع روکش های غیر فلزی است که از آلیاژی که رنگ آن سفید است ساخته می شود و امر باعث می شود، زیبایی طبیعی دندان ها حفظ شود. جنس روکش های زیرکونیا ، اکسید زیرکونیوم است و با بدن انسان تناسب بسیار بالایی دارند و با استفاده از آن می توان خیلی راحت بر روی دندان شیار هایی را بوجود آورد. به دلیل متناسب بودن این نوع روکش با ساختار بدن انسان هیچ گونه بوی بدی در دهان ایجاد نمی شود.

منابع

آگهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا