پزشکی و سلامتکسب و کار خدماتی

کامپوزیت دندان پونک

کامپوزیت دندان پونک

دندان های زیبا تاثیر زیادی در قیافه ی افراد دارد. لبخند زیبا هم باعث جذابیت هرچه بیشتر قیافه می شود. تعداد زیادی از مردم برای یکدست شدن دندان هایشان و رنگ دندان ها و همچنین زیبا دیده شدن و سفید شدن دندان هایشان از کامپوزیت دندان استفاده میکنند. کامپوزیت دندان یک روش درمانی بدون هیچگونه عارضه برای زیبا نشان دادن دندان ها می باشد. دندانپزشک زیبایی با استفاده از این روش دندان های شکسته شده، پوسیده و حتی سیاه شده و یا ترک خورده را ترمیم می کنند. امروزه یکی از موارد پرکاربرد در دنیای پزشکی کامپوزیت ها می باشند و طرفداران زیادی را به خود جلب کرده اند. به طور کلی کامپوزیت دندان به مواد خمیر شکلی گفته می شود که با استفاده از آنها دندان های آسیب دیده را ترمیم و باعث زیباتر شدن دندان می شوند. از انواع کامپوزیت دندان می توان کامپوزیت مخصوص ونیر دندان، کامپوزیت ماکروفیل ، کامپوزیت میکروفیل ، کامپوزیت هیبرید، میکرو هیبرید و نانو هیبرید را نام برد .جهت کامپوزیت دندان در پونک ابتدا لازم است با انواع کامپوزیت ها آشنا شوید.

کامپوزیت مخصوص ونیر دندان

آگهی

از جمله انواع کامپوزیت دندان پونک می توان به کامپوزیت ونیر اشاره نمود که دارای کاربرد و زیبایی بسیاری است و بیشتر افراد برای جلوی دندان ها که دچار فاصله یا ترک هستند، استفاده می کنند. درمان و زیباسازی با استفاده از ونیر کامپوزیت باعث می شود دندان ها سفید دیده شوند بدون اینکه دندان ها را تراش دهند و آسیبی به دندان ها برسد. به این روش ارتودنسی فوری نیز گفته می شود. کامپوزیت ها از ترکیب ذره های فیلر به وجود می آیند و دارای مقاومت خوبی هستند. کامپوزیت ونیر از ترکیب خمیری به وجود می آید و با امواج نوری و همچنین طول موج خاص سفت می شود. کامپوزیت های جدید علاوه بر اینکه دارای دوام و استحکام بالایی هستند و به خوبی پولیش می شوند و دارای طول عمر بیشتری هستند. ونیرها از موادی که همرنگ دندان است ساخته می شوند تا بتوانند عیب و ایرادهای دندان را رفع کنند.

کامپوزیت هیبرید، نانو هیبرید و میکرو هیبرید

اندازه ی ذرات این نوع کامپوزیت ها تقریبا درحدود ۱۰ تا ۱۵ میکرومتر هستند و بعضی دیگر در محدوده ۴۰ میکرومتر می باشند. میکروهیبرید و نانو هیبرید ها در دسته ی کامپوزیت های هیبرید هستند و محدوده ذرات آنها از ۱۰۰ نانومتر کمتر می باشد. از مزیت های این نوع از کامپوزیت ها می توان به بالا بودن مقاومت آن ها در برابر ساییده شدن و دوام و استحکام بالای آن ها اشاره کرد. یکی از عیب های این کامپوزیت ها این است که به مرور زمان زیبایی خود را از دست می دهند.

نانو کامپوزیت

از دیگر انواع کامپوزیت ها، نانو کامپوزیت ها هستند و برای رفع کردن مشکل های موجود در کامپوزیت های هیبریدی از آنها استفاده می شود. اندازه ذره های این مدل کامپوزیت ۲۰ نانومتر است و در برابر ساییده شدن مقاومت خوبی دارند. نانو کامپوزیت ها قابلیت پولیش خوبی دارند و برای ترمیم دندان های عقبی هم خیلی مناسب هستند.

انواع مارک کامپوزیت دندان :

آگهی

بهترین مارک کامپوزیت های دندان در ایران که در کامپوزیت پونک نیز مورد استفاده قرار می گیرند، از برند های امریکایی و ژاپنی هستند و با توجه به نوع آن ها قیمتشان هم متفاوت است.

روش های مراقبت از دندان کامپوزیت شده :

برای مراقبت هرچه بیشتر از دندان ها باید به صورت مرتب از مسواک استفاده کرد. مسواک نمی تواند به تنهایی نظافت تمام فاصله های بین دندان را انجام دهد بنابراین بهتر است از نخ دندان استفاده کنید. در نظر داشته باشید خوردن غذاهای سفت به دندان های کامپوزیت شده آسیب زیادی وارد می کند و باعث می شود دچار سابیدگی شوند .بعد از خوردن نوشیدنی مثل چای و قهوه و یا غذاهایی که دارای مواد رنگی هستند باید دندان ها را مسواک بزنید، به این دلیل که کامپوزیت ها دارای خاصیت رنگ پذیری هستند و امکان دارد دچار تغییر رنگ شوند.

برای انجام کامپوزیت ابتدا دندان پزشک دندان ها را خوب تمیز می کند و بعد آنها را جرم گیری می کند تا دندانها سطحی کاملا تمیز برای کار گذاشتن روکش ونیر داشته باشند. سپس دندان ها را کاملا خشک میکنند تا از هرگونه بزاق و رطوبت پاک باشد. بعد از انجام مراحل گفته شده جلوی دندان ها توسط مواد اسیدی خالی می شود تا چسباندن ونیر به سطح دندان آسان شود. در آخر کار چسب مخصوص را روی دندان ها می زنند و مواد کامپوزیت را روی دندان قرار می دهند.

قیمت کامپوزیت های دندان :

قیمت کامپوزیت دندان در پونک به عامل های مختلفی مانند نوع کامپوزیت، حجم کامپوزیت مورد استفاده و میزان آسیب دیدگی دندان، کیفیت کامپوزیت ، تخصص دندان پزشک و .. بستگی دارد. البته دقت داشته باشید که دندان های شما دارای اهمیت زیادی می باشند به همین جهت لازم است تا در انتخاب یک دندانپزشک خوب تنها قیمت را ملاک قرار ندهید بلکه ضروری است تا مهم ترین دغدغه ی شما کیفیت کار و به تبع سلامت و زیبایی دندان های شما باشد.

جمع بندی

کامپوزیت دندان یک روش درمانی بدون هیچگونه عارضه برای زیبا نشان دادن دندان ها می باشد. دندانپزشک زیبایی با استفاده از این روش دندان های شکسته شده، پوسیده و حتی سیاه شده و یا ترک خورده را ترمیم می کنند. کامپوزیت مخصوص ونیر دندان، کامپوزیت ماکروفیل ، کامپوزیت میکروفیل ، کامپوزیت هیبرید، میکرو هیبرید و نانو هیبرید را نام برد. کامپوزیت ونیر اشاره نمود که دارای کاربرد و زیبایی بسیاری است و بیشتر افراد برای جلوی دندان ها که دچار فاصله یا ترک هستند، استفاده می کنند. درمان و زیباسازی با استفاده از ونیر کامپوزیت باعث می شود دندان ها سفید دیده شوند بدون اینکه دندان ها را تراش دهند و آسیبی به دندان ها برسد. از جمله بهترین مارک کامپوزیت های دندان در ایران که در کامپوزیت پونک نیز مورد استفاده قرار می گیرند، از برند های امریکایی و ژاپنی هستند. قیمت کامپوزیت دندان در پونک به عامل های مختلفی مانند نوع کامپوزیت، حجم کامپوزیت مورد استفاده و میزان آسیب دیدگی دندان، کیفیت کامپوزیت ، تخصص دندان پزشک و .. بستگی دارد.

منابع

آگهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا