پزشکی و سلامتکسب و کار خدماتی

قیمت پر کردن دندان

پوسیدگی دندان از جمله رایج ترین علت های مراجعه ی افراد به دندانپزشکی می باشد. میزان پوسیدگی دندان های بعضی مراجعه کنندگان زیاد بوده و نیازمند به پر کردن دندان و ترمیم دارند. به همین جهت احتمالا اساسی ترین سوال در این زمینه قیمت پر کردن دندان باشد. در ادامه مطلب قصد داریم به بررسی قیمت پر کردن دندان بپردازیم.

منظور از پر کردن دندان یا ترمیم چیست؟

به رفع پوسیدگی دندان ها و پر کردن آن ها توسط مواد استانداردی مانند کامپوزیت دندان و یا آمالگام ترمیم دندان گفته می شود. برخی اوقات دندان ها به اندازه ای پوسیده می شوند که افزون بر ترمیم اساسی نیاز به بازسازی یا بیلداپ با استفاده از مواد مخصوص را دارند.

آگهی

قیمت پر کردن دندان در سال ۱۴۰۰

به طور میانگین قیمت پر کردن دندان در سال ۱۴۰۰ در ایران چیزی در حدود ۴۰۰٫۰۰۰ تومان می باشد. اما در حقیقت این هزینه بستگی به میزان پوسیدگی و هم چنین نوع ماده پر کننده ی دندان هر فرد دارد و بر اساس این عوامل می تواند متغیر باشد.

قیمت پر کردن دندان به عوامل متفاوتی بستگی دارد، از جمله:

  • نوع ماده ای که جهت پرکردن دندان از آن استفاده می گردد.
  • تخصص داشتن دندانپزشکی که کار پرکردن دندان را بر عهده دارد.
  • نوع محل انجام پرکردن دندان
  • نوع بیمه دندانپزشکی مراجعه کننده
  • تعداد دندان هایی که نیازمند پر کردن می باشند و یا تعداد سطوح آن ها.

انواع مواد پر کننده دندان

جهت پر کردن دندان از مواد مختلفی استفاده میشود. نوع این مواد پرکننده با توجه به عواملی چون شرایط پوسیدگی، حساسیت فرد و … جهت پر کردن دندان توسط دندانپزشک انتخاب می شوند. قیمت پر کردن دندان نیز بسته به نوع ماده ی پر کننده ی مورد استفاده متفاوت می باشد. از جمله انواع مواد مختلفی که جهت پر کردن دندان استفاده می شوند عبارت اند از :

مواد فلزی: استفاده از مواد فلزی برای پر کردن دندان مزیت هایی از جمله ماندگاری طولانی دارا می باشد. طلا و نقره از جمله ی رایج ترین مواد پر کننده ی دندان پوسیده محسوب می شوند. قیمت پر کردن دندان با این مواد نسبتا بالا می باشد.

آگهی

آمالگام : آمالگام از جمله متداول ترین و پر استفاده ترین مواد پر کننده ی دندان به شمار می رود.

کامپوزیت دندان: کامپوزیت دندان نیز نوعی ماده پر کننده ی هم رنگ با دندان می باشد که به خوبی می تواند دندان ها را پر نماید. قیمت پر کردن دندان با کامپوزیت دندان بالا بوده و ماندگاری آن هم کم تر می باشد.

سرامیک: مواد تمام سرامیک نیز از جمله ی دیگر مواد پر کننده ی دندان به شمار می روند از جنبه ی زیبایی به کسانی که نگران پرکردن دندان های خود می باشند توصیه می شود.

قیمت پر کردن دندان با آمالگام

آمالگام یا همان فیلر نقره ترکیبی از چند فلزاتی مانند مس، جیوه، نقره، روی و قلع به شمار می رود. این فلز که نقره ای رنگ است پس از استفاده جهت پر کردن دندان باعث تیره دیده شدن آن می گردد. استفاده از آمالگام جهت پر کردن دندان ها باعث می گردد که دندان ها مقاومت بیش تری در مقابل فشار ناشی از جویدن داشته باشند به سبب همین امر نیز از آمالگام جهت پر کردن دندان های عقبی استفاده می شود. قیمت پر کردن دندان با آمالگام از دیگر مواد پرکننده ی دندان به صرفه تر می باشد.

قیمت پرکردن دندان با کامپوزیت

به طور معمول جهت پرکردن دندان های جلو از کامپوزیت استفاده می گردد. علت این امر نیز سفید رنگ بودن کامپوزیت و شباهت آن به دندان می باشد کهس از استفاده موجب طبیعی به نظر رسیدن شکل دندان شود. کامپوزیت ترکیب رزینی سفید رنگی می باشد که دارای شکل خمیری می باشد. قیمت پر کردن دندان با کامپوزیت به طور معمول بیش تر از آمالگام می باشد. علت این امر نیز تجهیزات ویژه ای می باشد که برای استفاده از کامپوزیت به کار می رود. البته لازم به ذکر است که هزینه ی نهایی پرکردن دندان با کامپوزیت به مواردی از جمله نوع کامپوزیت و هم چنین میزان پوسیدگی دندان نیز بستگی دارد.

نحوه ی کاهش قیمت پر کردن دندان

بهترین راهکاری که می توان جهت کاهش قیمت پرکردن دندان استفاده نمود داشتن توجه ویژه و مخصوصا منظم به بهداشت دهان و دندان می باشد. منطور از این جمله این است که با کمی دقت و توجه می توانید از پوسیدگی دندان های خود و به تبع پرداخت هزینه جهت درمان آن پیش گیری نمایید. اما به طور کلی می توان بیان نمود که قیمت پرکردن دندان با ماده ی آمالگام، از دیگر مواد پر کننده ی دندان کم تر می باشد.

جمع بندی

به طور میانگین قیمت پر کردن دندان در سال ۱۴۰۰ در ایران چیزی در حدود ۴۰۰٫۰۰۰ تومان می باشد. اما در حقیقت این هزینه بستگی به میزان پوسیدگی و هم چنین نوع ماده پر کننده ی دندان هر فرد دارد. و بر اساس این عوامل می تواند متغیر باشد. بهترین راهکاری که می توان جهت کاهش قیمت پرکردن دندان استفاده نمود داشتن توجه ویژه و مخصوصا منظم به بهداشت دهان و دندان می باشد. منطور از این جمله این است که با کمی دقت و توجه می توانید از پوسیدگی دندان های خود و به تبع پرداخت هزینه جهت درمان ان پیش گیری نمایید. اما به طور کلی می توان بیان نمود که قیمت پرکردن دندان با ماده ی آمالگام، از دیگر مواد پر کننده ی دندان کم تر می باشد. آمالگام یا همان فیلر نقره ترکیبی از چند فلزاتی مانند مس، جیوه، نقره، روی و قلع به شمار می رود. این فلز که نقره ای رنگ است پس از استفاده جهت پر کردن دندان باعث تیره دیده شدن آن می گردد. استفاده از آمالگام جهت پر کردن دندان ها باعث می گردد که دندان ها مقاومت بیش تری در مقابل فشار ناشی از جویدن داشته باشند به سبب همین امر نیز از آمالگام جهت پر کردن دندان های عقبی استفاده می شود.

منابع

آگهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا