پزشکی و سلامت

روکش دندان چیست؟

روکش دندان چیست ؟

یکی از رایج ترین متدهای ترمیم دندان روکش دندان می باشد. در حقیقت روکش کلاهکی مانند تاج دندان بوده که کار آن جویدن غذا به جای تاج آن می باشد به همین دلیل به آن تاج مصنوعی نیز گفته می شود. تاج به قسمت سفید رنگ دندان گفته می شود که از لثه بیرون آمده و آن را در دهان مشاهده می کنید و قسمت دیگر دندان ریشه بوده که زیر لثه وجود دارد و این قسمت قابل دیدن نمی باشد. روکش دندان به طور کامل تاج دندان واقعی را پوشانده و در حقیقت هیچ قسمتی از دندان روکش شده را نخواهید دید. در اصل روکش مثل یک کلاه به طور کامل دور یک دندان را می گیرد. روکش در دندان هایی با میزان آسیب بالا مانند دندان های عصب کشی شده که مقدار دندان باقیمانده بسیار کم می باشد کاربرد زیادی دارد و برای اینکه مانع از شکستن دندان ها شویم پوشش کامل دندان با روکش، واجب می باشد.

انواع روکش دندان

آگهی

روکش های تمام فلزی مثل روکش دندان طلا

روکش های pfm در ناحیه مرکزی این روکش، فلز به صورت آلیاژ وجود دارد و بر روی آن چینی که پرسلن نامیده می شود.

روکش های سرامیکی

از کارایی های روکش مخصوصا روکش دندان جلو در دندان های عصب کشی شده می باشد و کاربرد دیگر روکش دندان جلو برای زیبایی یعنی ترمیم بدرنگی دندانی یا پوزیشن بد دندان استفاده می شود که در اینجا از روکش های سرامیکی بهره می گیرند که از طریق موقعیت دندان موردنظر و تعداد دندان های که باید روکش شوند نوع سرامیک دندانی مصرف شده فرق دارد.

هنگامی که تاج دندان صدمه دیده و سمپتومها و نشانه های ترک در دندان مشاهده می شود از روکش دندان استفاده می کنند و این نکته را باید ذکر کنیم نشانه آسیب به تاج دندان درد دندان در موقع جویدن می باشد و دندانپزشک به طور معمول با استفاده از دق کردن دندان در قسمت های مختلف به آن می رسد.

جنس روکش دندان جلو برای زیبایی و چگونگی آن

آگهی

روکش های جنس های متفاوتی دارند. این روکش ها دارای جنس فلزی، سرامیکی و یا ترکیبی از هر دو بوده است. در ابتدا باید بدانیم که روکش دندان در چه موردهایی لازم می باشد و روکش مناسب زیبایی کدام بوده و یا اینکه روکش دندان جلو مناسب جهت زیبایی کدام می باشد.

وقتی که میزان پوسیدگی بیش از اندازه بوده و برداشتن آن موجب خراب شدن حجم زیادی از دندان شود روکش دندان واجب می باشد. دندانی که عصب کشی شده از نظر ساختار شکننده و حساس بوده بنابراین روکش دندان برای دندان عصب کشی شده واجب و ضروری می باشد. ایمپلنت دندان هم به روکش احتیاج دارد و باید روکش مناسب آن درست شود. روکش های سرامیکی و زیرکونیا برای کسانی که دنبال روکش دندان جلو جهت زیبایی می باشند خیلی مناسب خواهد بود.

در گذشته روکش های دندان عموما فلزی بوده و از نظر زیبایی مناسب نبوده جنس این روکش های فلزی از الیاژهای فلزی بوده است ولی امروزه روکش های سرامیکی به بازار وارد شده اند که جنس آن سرامیکی بوده و از زیبایی زیادی برخوردار خواهد بود. این روکش ها مصارف بالایی به ویژه برای روکش دندان جلو کاربرد دارند.

پوسیدگی زیر روکش دندان

هر شش ماه یک بار یا حداقل سالی یکبار برای وضعیت دندان ها و ترمیم های دندانی بایستی به دندانپزشک مراجعه شود تا در صورت مشاهده مشکل باید به موقع درمان گردد. هنگامی که روکش دندان کهنه و قدیمی شده باشد و یا به خاطر علت های دیگر قسمتی از روکش از دندان جدا شده با کتری به زیر روکش رفته و در محیطی امن شروع به زیاد شدن خواهد کرد و چنان چه این موضوع را متوجه نشوید دندان زیر روکش پوسیده شده و کرم خورده خواهد شد.

اگر این وضعیت را نفهمید تا موقعی که پوسیدگی زیاد شده و گسترش پیدا می کند و اگر برای معاینه نزد پزشک بروید شاید با دندان درد یا حساسیت دندان، به دندانپزشکی بروید و این مسئله را متوجه خواهید شد. برای پوسیدگی زیر روکش دندان جلو و درمان آن پزشک روکش را از دندان جدا کرده و قسمت های پوسیده آن را تراشیده تخلیه خواهند کرد و موقعی که عفونت به پالپ دندان نرسیده باشد و به عصب کشی احتیاجی نمی باشد و دندان پر شده با روکش دندان جدید محافظت شده ولی اگر عفونت به پالپ رسیده بایستی ابتدا عصب کشی کرده و سپس بعد از آن دندان موردنظر برای محافظت بیشتر روکش خواهد شد که روکش دندان جلو هم اغلب به این صورت می باشد.

ترمیم دندان بدون تاج1

عمر روکش دندان و قیمت آن

به طور معمول دندان های یک فرد بایستی تا آخر عمر به او خدمت کند اما دلایلی مانند پوسیدگی، شکستن دندان ها، بیماری های لثه و … موجب خواهد شد ما دندان های سالم خود را از دست دهیم.

عمر روکش دندان به طور میانگین بین ۵ تا ۱۵ سال خواهد بود که این موضوع به میزان صدمه دندان روکش شده قبل از انجام روکش، میزان رعایت بهداشت دهان و کیفیت روکش روی دندان … بستگی دارد.

در صورتی که شما پس از انجام روکش دندان بهداشت خود را رعایت فرمایید و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید به طور حتم عمر روکش دندان شما زیاد خواهد شد.

هزینه روکش دندان بستگی به جنس روکش و دستمزد دندانپزشک و هزینه لابراتور فرق دارد که منظور از جنس روکش دندان یعنی نوع آن می باشد که معمولا فلزی، سرامیکی، پرسلن باند شده به فلز و یا زیرکونیوم خواهد بود که ارزانترین روکش همان روکش های پرسلن باند شده به فلز می باشد که در آن هم قیمت روکش دندان به الیاژ زیر آن وابسته خواهد بود و با تاسف امروزه به علت افزایش زیاد قیمت مواد دندانی و تاثیر ان بر بازار دندانپزشکی هزینه تمام درمان ها بسیار افزایش پیدا کرده است.

در نتیجه بهترین نوع روکش دندان جلو روکش های تمام فلزی طلا بوده که با سلیقه های امروز تطابق زیادی نداشته است و روکش های سرامیکی به عنوان بهترین نوع روکش دندان مطرح شده است هرچند روکش های دیگر هم بسیار معتبر و طبق سلیقه روز می باشد.

منابع

آگهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا