پزشکی و سلامت

انواع لمینت دندان

در این مطلب قصد بررسی انواع لمینت دندان را داریم. در صورتی که شما نیز قصد آشنایی با انواع لمینت دندان را دارید، پیشنهاد می شود به مطلب زیر توجه فرمایید.

انواع لمینت دندان
لمینت دندان در انواع مختلفی موجود می باشد. در ادامه مطلب قصد بررسی آن را داریم.

لمینت سرامیکی دندان

آگهی

لمینت سرامیکی از جمله انواع لمینت دندان می باشد که همان طور که از نام آن مشخص است جنس سرامیک می باشد و به آن پرسلن ونیر هم گفته می شود. در واقع پوسته ای نازک سرامیکی می باشد که در لابراتوار و به ضخامت ۰٫۵ میلی متر ساخته می شود که ضخامت آن چیزی در حدود دو برابر ضخامت پوسته ی تخم مرغ می باشد و به کمک باندهای رزینی، روی دندان تراش خورده چسبانده می گردد.

لمینت کامپوزیتی

لمینت کامپوزیتی نیز از جمله دیگر انواع لمینت دندان به شمار می رود که دارای مواد همرنگ دندان می باشند که معمولا در مطب تولید می شود و در نهایت در یک یا دو جلسه با توجه به مواردی چون حجم کار، بد فرمی ها و فاصله های دندانی، باز دندانی و… روی دندان ها چسبانده می شوند. این نوع از لمینت دارای جنس پلیمر می باشد. به همین جهت در اغلب کشورهای دنیا از این نوع لمینت به عنوان ترمیم های پلاستیک ذکر می شود. جهت استفاده از این نوع پوسته نیازی به قالب گیری و لابراتور نمی باشد و ممکن است نیازی نیز به تراشیدن دندان نباشد و به طور مستقیم کامپوزیت را با استفاده از اشعه روی دندان ها می چسبانند و به شکل لایه ای محافظ روی مینای دندان قرار می دهند.

لمینت دندان بدون تراش

این نوع لمینت ها به اندازه ای نازک می باشند که جهت نصب آن ها، به تراشیده شدن مینای دندان نیازی نیست. در واقع پیوند این نوع لمینت ها به دندان در فرایندی غیر تهاجمی شکل می گیرد. لمینت های خیلی نازک در ایران ساخته نمی گردد به همین جهت رنگ و هم چنین قالب انتخابی باید توسط لابراتور به نمایندگی در کشور های دیگر منتقل شود که ساخت آن بین ۳ تا ۴ هفته زمان می برد. در این روش بیمار به استفاده از لمینت موقت نیاز ندارد چرا که مینای دندان تراشیده نشده است. به این جهت در جلسه دوم که تقرییا یک ماه پس از قالب گیری دندان است، لمینت روی دندان ها نصب می گردد.

مراحل نصب لمینت

آگهی

جهت آماده سازی دندان ها برای نصب انواع لمینت دندان، دندانپزشک به اندازه ضخامت لمینت، نسبت به تراش دادن روی سطح دندان اقدام می نماید. این به خاطر صاف شدن سطح دندان می باشد و آسیبی به ساختار دندان فرد و مینای آن نمی رسد. جهت تراش مینای دندان، از بی حسی موضعی در این قسمت استفاده می گردد و پس از تراشیدن دندان، مرحله ی قالب گیری انجام می گردد و این قالب به لابراتوار فرستاده می گردد تا مرحله ساخت لمینت دندان انجام گیرد. ساخت لمینت دندان چیزی در حدود ۲ الی ۴ هفته به طول می انجامد که در این فاصله نیز می توان از روکش های موقت استفاده نمود. بعد از ساخت لمینت دندان، دندانپزشک لمینت آماده را به طور موقت روی دندان فرد قرار می دهد تا رنگ و اندازه آن را مورد بررسی قرار دهد. بعد از ساخت لمینت، دندان ها تمیز می گردند و با تراش دادن دندان، سطح دندان زبر می شود تا قدرت چسبندگی بیشتر شود. پس از نصب دقیق و درست روی سطح دندان، دندانپزشک از تابش پرتوهای نوری جهت چسباندن لمینت روی سطح دندان استفاده می نماید و این پرتوها موجب بالا رفتن سرعت چسبیدن لمینت به دندان می شوند. در آخرین مرحله دندانپزشک توصیه می نماید چند هفته بعد از نصب لمینت دندان، جهت بررسی دوباره ویزیت شوید.

انتخاب رنگ لمینت دندان

انتخاب رنگ لمینت دندان بسته به مواردی از جمله جنس، سن، رنگ و هم چنین چهره و سلیقه بیمار صورت می گیرد. رنگ لمینت دندان را می توان سفیدتر از رنگ طبیعی دندان ها انتخاب نمود تا جلوه ی زیباتری پیدا نماید.

طول عمر لمینت دندان

لمینت سرامیکی به طور معمول دارای استحکام و ماندگاری زیادی می باشد. البته این موضوع به این معنی نیست که دندان لمینت شده به مراقبت و رسیدگی نیازی ندارد بلکه اگر همه ی توصیه های دندانپزشک را به درستی انجام دهید، دوام و طول عمر لمینت دندان شما می تواند بیش تر از ۱۰ سال به طول بینجامد. جهت افزایش میزان طول عمر لمینت دندان لازم است نکاتی را رعایت فرمایید که عبارت اند از مراقبت از دندان ها و رعایت بهداشت و بررسی مرتب توسط دندانپزشک متخصص می باشد. هم چنین لازم است از شکستن اجسام سخت با دندان خودداری نمایید.

انتخاب نوع مناسب لمینت
همان طور که در مطالب پیشین بیان شد لمینت ها دارای انواع گوناگونی می باشند که هر یک در موارد مختلفی از جمله جنس، میزان ماندگاری، نحوه قرار گیری روی دندان، هزینه، رنگ و … با یکدیگر تفاوت دارند. از این جهت ضروری می باشد تا با توجه به نوع نیاز خود چه از لحاظ زیبایی و ماندگاری و چه از لحاظ میزان بودجه ای که دارا می باشید، نوع مناسبی از انواع لمینت دندان را انتخاب نمایید.

جمع بندی
همان طور که در مقاله به آن پرداخته شد لمینت ها دارای انواع مختلف می باشند. هر یک از این انواع لمینت ها نیز در موارد گوناگونی از جمله جنس، میزان ماندگاری، نحوه قرار گیری روی دندان، هزینه، رنگ و … با یکدیگر متفاوت می باشند. از این جهت ضروری می باشد تا با توجه به نوع نیاز خود چه از لحاظ زیبایی و ماندگاری و چه از لحاظ میزان بودجه ای که دارا می باشید، نوع مناسبی از انواع لمینت دندان را انتخاب نمایید. در واقع ضروری است تا با بررسی و مقایسه ی تمام این موارد تصمیم خود را در رابطه با انتخاب نوع درست از لمینت اتخاذ نمایید.

منابع

آگهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا